Rygterne peger på, at den næste generation iPhone vil få en skærm, der er højere, men med samme bredde som den nuværende. Skærmdiagonalen vil være fire tommer. En skærm i dette format med samme pixeltæthed som det nuværende Retina-display vil have en opløsning på 640 x 1136 pixels.

Noget tyder på, at det ikke bare er spekulationer. 9to5mac har nemlig leget lidt med den iOS-simulator, der følger med Apples udviklerværktøj, Xcode. Det er der kommet flere interessante observationer ud af.

Det viser sig nemlig, at hvis man indstiller opløsningen på simulatoren til 640 x 1136 pixels, så bliver hjemmeskærmen i iOS 5.1 bare strukket i længden. Det vil sige, at der stadig er fire rækker ikoner, der er bare længere mellem rækkerne. Kører simulatoren derimod iOS 6 (beta), så kommer der pludselig fem rækker med ikoner.

Kun opløsningen 640 x 1136 pixels er speciel

Hjemmeskærmen på iOS 6 kan altså automatisk tilpasse sig en større skærm, mens tidligere udgaver ikke kan. iOS 6 sørger altså for at opløsningen tilpasser sig en større skærm. En funktion der kun er brug for, hvis Apple rent faktisk har planer om en større skærm.

En anden og måske endnu mere interessant observation er, at det kun er med en opløsning på præcis 640 x 1136 pixels, at dette sker. Gør man opløsningen endnu større eller lidt mindre, så skifter simulatoren til et iPad-lignende layout. Der er med andre ord noget specielt ved netop en opløsning på 640 x 1136 pixels.

iOS-simulatoren skalerer altså automatisk til større skærme, men kun hvis skærmen har en opløsning på 640 x 1136 pixels. Dette er om ikke det endegyldige bevis, så i hvert fald en meget kraftig indikation. Det virker meget underligt, at der findes en helt specifik opløsning med et andet layout, hvis ikke der var noget om sagen.

Onlime

Passer du godt på dine data?

Ville det ikke være surt at miste alle dine fotos fordi din iPhone går i stykker? Sørg for at tage backup nu! Onlime tilbyder ubegrænset backup af alle dine enheder i skyen.