Har du nogensinde undret dig over, hvorfor der ikke render fodboldspillere rundt med et Apple-logo på brystet? Det har jeg. Jeg synes at Apples velkendte brand ville passe godt ind hos en af de store traditionsrige europæiske topklubber som for eksempel Barcelona, Paris SG eller Juventus. Eksponering uge efter uge hele året rundt af klubber som associeres med kvalitet fra øverste hylde.

Af en eller anden grund, er sportssponsorater ikke noget Apple benytter sig af. Hverken i Europa eller i USA. Måske er forklaringen den simple, at der simpelthen ikke er tradition for trøjesponsorater i USA. Her er de store sportsgrene lagt an på masser af spilstop of reklamepauser. Så måske er Apples traditionelt meget amerikanske fokus bare forklaringen.

Det handler om penge

I sidste ende handler det selvfølgelig om penge. Virksomheder sponsorerer sportshold, fordi det er en god forretning. Det vurderer Apple måske at det ikke er. Der findes ellers videnskabelige undersøgeser, der viser at det er en god ide af sponsorere sport.

For eksempel har "International Journal of Sports Marketing & Sponsorship" tidligere oplyst at firmaer der sponsorerer sportshold klarer sig bedre end dem, der ikke gør. Dette gælder også det amerikanske marked. Uden at gå alt for meget i detaljer med undersøgelsen, er det altså en god ide at være sponsor for et sportshold. Alligevel holder Apple sig fra det.

Den præcise årsag til Apple manglende interesse er selvfølgelig umulig at vide, men det lyder jo decideret dumt at undlade at være sponsor, hvis det nu giver en økonomisk fordel.

Partnerskaber ses alle steder

Apple er da heller ikke helt fraværende fra sportsindustrien. Mange steder er trøjesponsorater nemlig ikke den eneste måde man kan deltage i løjerne på.

Et godt eksempel er udbyderen af spil og Online casino Mr Green, der er såkaldt spillepartner med hele fire danske superligaklubber og en enkelt i 1. division. Her er ingen synliggørelse på spillernes trøjer, men et samarbejde om en aktivitet der appelerer til klubbernes fans og følgere. I dette tilfælde spil på sport og vel især klubbernes egne kampe. Her har spiludbyderen indset at det giver et godt resultat at mænge sig med nogle kendte sportsbrands.

Spil og sport hører naturligt sammen. Det samme ser man for bryggerier og sport. Det er derfor ikke underligt, at se virksomheder i netop disse to brancher være officielle partnere med sportsklubber. Men også mere knap så indlysende partnerskaber er der eksempler på. Eksempelvis er supermarkedskæden Lidl såkaldt "Fresh Food Partner" for det Danske Håndboldforbund. Her er der måske ikke på samme måde et direkte sammenfald mellem Lidls og håndboldforbundets "brugere", men man kan alligevel godt se logikken i partnerskabet, der handler om sundhed og aktiv livstil.

Apple er faktisk på banen

Samme strategiske samarbejde kunne man sagtens tænke sig, at Apple kunne se logikken i. Og faktisk er Apple begyndt at kigge på dette. Så sent som i januar indgik Apple en aftale med National Basketball Association (NBA) om at blive musikpartner med en særlig playliste henvendt til basketball-fans, der kommer hver uge. Playlisten bliver vist på NBA's hjemmeside og musikken bliver brugt i optakter og sammendrag fra ligaen. Listen er på 40 numre og udgøres primært af hiphop tracks.

Hvor Mr Green altså kunne se en ide i kontakt til superliga klubberne fans om spil, kan Apple se en ide i at vise basketball-fans, hvor de finder ny og inspirerende musik. Apples håb er selvfølgelig, at folk der følger NBA går til Apple, når der skal købes eller abonneres på musik. Tidligere har Apple haft en lignende aftale om at NBA's spillere skulle bruge hovedtelefoner fra Beats.

Men derfra og til regulære trøjesposorater, er der åbenbart et stykke.

Lokalsport og samfundsansvar

Når alt dette er sagt, så er der en helt anden indgangsvinkel til sportssponsorater, som jeg personligt synes er endnu vigtigere. Det er alle de (ofte lokale) småvirksomheder, der støtter små klubber og hold.

En murermester, der giver trøjer til en lokal bordtennisklub eller gymnastikforeningen der reklamer for den lokale brugs.

Altså sponsorater funderet i et samfundsansvar. Dét kunne jeg godt tænke mig, at Apple tog del i - og Mr Green og Lidl og alle de andre store virksomheder, i øvrigt. Det kunne være fedt at se Apples logo på en lokal klubs trøjer.

Scroll ned for at se kommentarer

I samarbejde med PriceRunner