I aften (dansk tid) lanceres iPad-avisen The Daily på et pressemøde i New York. The Daily har fået megen omtale til trods for, at der findes en del andre aviser på iPaden. Der er næsten som om, at The Daily er blevet udnævnt til dem, der skal levere svar på det helt store spørgsmål: Er folk er villige til at betale for digitalt leverede nyheder?

Hidtil har det været lidt lunkent med dette, hvilket er blevet udlagt som at iPad-brugerene ikke er villige til at læse magasiner eller aviser på iPaden. Dette har jeg tidligere argumenteret imod, ved at hævde, at det er prissætningen den er helt gal med.

Du betaler for dine nyheder - til gengæld får du ikke adgang til så mange

Politiken er et rigtigt godt eksempel på dette. Først lancerede de "Politiken Nyheder"-appen, hvor man for 12 kroner om måneden får adgang til et nedkog af de samme nyheder, som ligger frit tilgængeligt på Politikens hjemmeside. Da Politiken blev gjort opmærksom på dette, var deres reaktion, at begrænse indholdet på deres iPhone-optimerede hjemmeside yderligere. Derved fik de betalende kunder ikke mere for pengene, men gratisterne fik i hvert fald mindre. Dette øgede selvfølgelig forskellen på gratis og betalt, men problemer er dog, at Politikens normale hjemmeside stadig har det fulde indhold. Ergo betyder det, at vil man have adgang til Politikens nyheder, får man det gratis på computeren, mens iPhone-brugerne må nøjes med et nedkog - eller betale for det (og stadig få et nedkog). Politiken lader altså iPhone-kunder betale for noget alle andre kan få gratis. Jeg ved godt, at man kan få adgang til Politikens normale hjemmeside på iPhonen også, men det ændrer ikke ved at den iPhone-optimerede udgave er et nedkog, og at Politiken forsøger at få folk til at betale for det indhold andre får gratis. Jeg har ingen anelse om, hvorvidt Politiken tjener penge på denne model, men umiddelbart lyder den dødsdømt fra starten: "Du betaler for dine nyheder - til gengæld får du ikke adgang til så mange, som dem der ikke betaler". Det er ikke i orden.

For 18 kroner gratis nyheder pænt pakket ind

Politikens anden strategi er at levere en fuld udgave af den trykte avis, bare digitalt. Prisen er så også en del højere end 12 kroner om måneden. 18 kroner om dagen i løssalg, hvilket altså ikke er væsentligt billigere end den trykte avis. Her får man den største fordel en rigtig avis, nemlig en redaktionel prioritering af nyhedsstoffet samt en rigtigt avislayout - nyhederne er de samme, som man kan finde gratis på Politikens egen side. Altså er det ikke nyhederne man betaler for, men opsætningen, prioriteringen af stoffer, leveringen etc. Det er ikke 18 kroner værd om dagen.

Jeg vil vove den påstand, at Politiken ikke har forstået hvad det er de har kastet sig ud i. De har ganske enkelt ikke sat sig nok ind i, hvordan markedet fungerer. Politiken anser deres digitale avis som en konkurrent for den trykte avis, men det er den ikke.

Politiken konkurrerer med sig selv

Da Apples chef, Steve Jobs, i sin tid lancerede iTunes Store sagde han, at de etablerede pladeselskaber ikke havde indset, at konkurrencen ikke om fra andet betalt indhold, men fra gratis indhold (læs: piratkopiering). Pladeselskabernes største konkurrent var adgangen til gratis musik. Heldigvis for dem, havde Apple svaret på det: Rimelige priser og høj brugervenlighed. iTunes Store's succes behøver vi nok ikke nævne. Det er i dag verdens største forhandler af musik. Jobs havde ret, ved at gøre det tilpas billigt og nemt at købe musik, ville forbrugerne godt være med - til trods for at musik kan hentes gratis på nettet.

Den samme præmis er gældende for digitale nyheder på iPaden. Politikens største konkurrent er ikke de trykte aviser, men alle de gratis nyheder, man kan finde på nettet - også hos Politiken selv. Løsningen er også den samme: Billige priser og høj brugervenlighed. Konkurrencen er endda endnu større for nyheder end musik. I musikbranchen står kampen først og fremmest mod piratkopiering, og her vinder iTunes stort på brugervenligheden. Med nyheder er konkurrenten først og fremmest avisernes egne hjemmesider. Man konkurrerer ikke mod piratkopiering men mod sig selv. Den kamp er meget sværere at vinde, og derfor skal man gå endnu hårdere til stålet end for musik. Det vil sige endnu billigere priser og endnu højere grad af brugervenlighed. Man skal ikke sammenligne prisen på den digitale udgave af Politiken, men den trykte udgave, men med gratis. Vi skal altså meget langt ned i pris. 18 kroner dagligt er for meget. Selv 6 kroner er for meget. Grænsen går lige præcis der, hvor man ikke spekulerer før man handler, men bare trykker på køb. Hvor den grænse går, er meget individuelt, men et bud kunne være 6 kr om ugen, 49 kr om måneden eller 299 om året. Måske er det endda for højt sat?

Man har savet grenen over allerede inden man har sat sig på den

Det er de vilkår, man har at drive forretning på, på markedet for digitale nyheder, når nu man selv har fundet på, at levere gratis indhold til folk via ens hjemmeside. Man savede grenen over allerede inden man sad på den, og nu er spørgsmålet om det er for sent. Det kan lanceringen af The Daily give svar på. Det er en voldsom satsning til en utrolig lav pris. Hvis folk ikke køber den, så sker det aldrig. Det eneste alternativ er uafhængige udgivere, der tilbyde indhold eksklusivt på iPaden og ingen andre steder. Her kan der sagtens være et marked for dyrere magasiner, til noget der minder om de priser, vi kender fra tryk.

Ellers skal man over i 100% reklamefinansierede magasiner. Det er der heller ikke noget galt i. USA Today er et glimrende eksempel på, at der kan være gode penge i den slags. Gracia Martore fra avisen udtaler, at " iPaden har været rigtigt positiv for USA Today" og at den vil "resultere i en endnu mere signifikant indtjening". USA Today er blevet hentet 1,4 mio gang i App Store og tjener udelukkende på reklamer. Vel og mærke reklamer, de kan sælge op til fire gange dyrere end på deres hjemmeside.

Det Politiken og de andre skal gøre op med sig selv er, hvilken model de vil bruge: Gratis reklamefinansierede nyheder på iPaden som vi kender det i dag, modellen med lave priser og høj brugervenlighed eller måske en model med betaling for de samme nyheder mod at blive fri for reklamer. Den model, der kører nu, hvor man betaler for at få adgang til mindre indhold end andre får gratis, holder i bert fald ikke i længden. Og hvis ikke Politiken følger med, så kommer der bare nogle andre og overhaler dem inden om. Jeg kunne sagtens forestille mig en dansk pendant til The Daily fra en ny spiller i branchen. Det samme kunne også sagtens være tilfælder for andet end aviser.

Netop derfor er dagens lanceringe af The Daily interessant og her i lille Danmark. Ikke så meget fordi der er et kæmpe marked for amerikanske nyheder Danmark, men fordi det forhåbenligt vil give svar på nogle af de mange spørgmål angående muligheden for at tage penge for digitalt indhold. Hvad har Apple mon i posen?

Scroll ned for at se kommentarer