Ny undersøgelse fra FDB Analyse sætter en tyk streg under, at iPaden er danskernes foretrukne valg, når det gælder tablets. 20% af alle voksne danskere, hvilket i denne sammenhæng vil sige 15 år eller derover, har en tablet, og af dem er tre fjerdedele iPads. Det svarer i runde tal til, at hver 6. voksne dansker har en iPad.

Undersøgelsen viser også, at tablet-udbredelsen er størst i gruppen bland de 35-54 årige, hvor 24% har en tablet, mens det for de 15-34 årige kun er 17% og for de 55-77-årige er 14%. I modsætning til smartphones, hvor de unge har flest og ejerskabet daler med alderen, så nyder iPaden altså sin største popularitet blandt det midaldrende segment.

En anden afgørende faktor er indkomsten. Ikke underligt viser undersøgelsen, at ejer andelen stiger med indkomsten. Blandt de mest vellønnede har næsten hver tredje således en tablet, mens de i lavindkomstgruppen kun er hver syvende. Lidt pudsigt, er der ikke den store forskel i ejerandelen af andre tablet-producenter i forhold til indkomsten.

Blandt de der ikke har en tablet, svarer 45% at de planlægger at anskaffe en inden for det kommende år.