Mange af iPhoneguide.dk's faste læsere vil nok være bekendt med, at undertegnede er idémand og udvikler af Huelicious iOS Universal App. til kontrol af Philips Hue LED lyssystemet.

Af samme grund vil jeg undlade at bedømme kvaliteten af applikationen, men derimod prøve at løfte sløret for nogle af de tanker og overvejelser der indgår i forbindelse med udvikling af en App.

Forhistorie
Jeg er oprindeligt uddannet Elektriker, der går meget op i hvordan lys påvirker sind og sjæl, og har hidtil ikke været tilfreds med den farvegengivelse som traditionelle LED lyskilder tilbyder. Derfor blev jeg meget begejstret da jeg hørte om Philips Hue systemet, da det giver mulighed for at justere farvegengivelsen til netop den værdi man ønsker i en given situation. At systemet så oven i købet kan betjenes fra ens iOS enheder er blot et ekstra plus.

Jeg har haft mit Philips Hue sæt siden 2. november 2012, og har bestemt ikke fortrudt min investering, da det til fulde lever op til mine forventninger. Da jeg er iOS udvikler af profession, var det dog nærliggende at gå i gang med at udforske hvilke ekstra muligheder systemet kunne tilbyde, blot ved at tilføje lidt ny kode.

De første tests, og feedback
På daværende tidspunkt havde Philips endnu ikke frigiver SDK/API, så jeg måtte søge på diverse fora, for at finde information omkring hvordan man kunne "snakke" sammen med systemet, hvilket var en relativt let opgave. Det første jeg afprøvede var at lave den fra 80'erne så kendte "Clapper" funktion, der gør det muligt at tænde og slukke lyset ved blot at klappe i hænderne. Næste test var at styre Philips Hue udelukkende ved brug af stemmen og sluttelig brug af fysiske kontakter og Raspberry PI sammen med Hue systemet. Links til disse tests kan findes nedenfor i relaterede indlæg.

Mine forsøg gav så meget positiv feedback, blandt andet fra iPhoneguide.dk's læsere, men også fra det store udland, at jeg begyndte at overveje om der var belæg for at udvikle et alternativ til Philips egen Hue App. Dette er ikke så ligetil som det lyder, for hvilke kriterier skal være opfyldt før end man beslutter sig for at give sig i kast med opgaven? Økonomi er naturligvis en vigtig parameter, da det er det man skal leve af, men ikke alt kan jo bekendt gøres op i penge. Positiv omtale af det man udvikler kan være værdiskabende på længere sigt, såvel som tilfredsstillelsen ved at udvikle noget andre kan have nytte af, også indgår naturligt i overvejelserne.

Beslutningen er taget
Jeg besluttede ret hurtigt at gå videre med udviklingen, på trods af det lidt begrænsede kundegrundlag. Næste naturlige step var derfor at finde ud af hvem der er målgruppen, og hvilken funktionalitet der efterspørges, som ikke er at finde i den officielle Hue App. Jeg ønskede ikke at lave en App. med en smart feature, som man kun benytter en sjælden gang, men derimod en App. som brugerne vil benytte dagligt. Det primære må derfor være at kunne tænde/slukke sine lamper, skrue op/ned for lysstyrken, samt have nogle få farve presets at vælge imellem. Dette kan man til en vis grad også i Philips egen App. men mulighederne er desværre gemt lidt af vejen, da de i stedet har valgt at fokusere på det de kalder Scener.

Prisniveau
Hvad skal en App. koste? Man kan vælge at sælge dyrt til få personer eller sælge billigt til mange personer. Jeg er ikke sikker på der findes en sikker formel for hvornår den ene model er bedre end den anden, men efter flere overvejelser valgte jeg at ende på 13 kr. Det betyder at der skal sælges relativt mange App's før end det bliver rentabelt, og da jeg ikke ved hvor mange Hue sæt der er i omløb, er det svært at vide om målet bliver nået. Apple har ikke længere eneret på salget af Philips Hue som det hidtil har været tilfældet, og kan fra i går af også købes på blandt andet Amazon. Dermed vil et mængden af solgte Hue sæt øges stille og roligt, og dermed også kundesegmentet.

Selve udviklingen
Jeg havde i lang tid afprøvet mine ideer hjemme, ved brug af det uofficielle API/SDK, men det var først da Philips frigav den officielle udgave at jeg turde gå i gang med udviklingen, da ønsket om at være så kompatibel med den officielle App. som muligt vægtes højt. Det betyder dog samtidigt at der er noget funktionalitet jeg har måtte udelade fra første version, da det ikke er det fulde SDK/API der er åbnet op for på nuværende tidspunkt.
I forbindelse med udviklingen opdagede jeg en fejl i de formler Philips benytter til konvertering mellem de forskellige farvetyper. Dagen efter jeg gjorde opmærksom på fejlen, blev jeg kontaktet af chefudvikleren på Philips egen iOS Hue App. der tog det meget seriøst. Efter nogle få forsøg, der forløb over en uges tid, lykkedes det dem at få tilrettet formlerne, og sendt en kopi til undertegnede, så jeg kunne teste om det virkede efter hensigten, hvilket det gjorde. Jeg er meget positivt overrasket over, at Philips tager 3. parts udviklere så seriøst, hvilket efter min mening er til alles bedste.

Godkendelsen ved Apple
Så skal App. designet og opbygningen af de forskellige skærmbilleder besluttes, men da jeg havde været i gang længe, var mange af beslutningerne allerede taget. Det har herefter taget ca. 14 dage at teste og stykke det hele sammen til en App. klar til godkendelse ved Apple. Normalt går godkendelsen glat igennem efter en uges tid, men denne gang skulle det gå anderledes. Den første version blev afvist p.g.a. manglende oplysninger i Meta beskrivelsen. Det viste sig at ham der skulle godkende min App. ikke havde et Hue sæt til rådighed, hvorfor jeg skulle indsende en video af hvordan min App. virkede. Dette gjorde jeg få timer efter jeg blev gjort opmærksom på det, men det kostede lige endnu en uge. Anden gang min App. blev afvist, var fordi jeg lyttede til indkommende lyd, når applikationen var i baggrunden, for at Clapper featuren fortsat kunne virke. Dette var i følge Apple ikke tilladt, på trods af at andre applikationer benytter sig af samme fremgangsmåde. Det kostede så lige en uge mere, hvilket bragte den samlede godkendelsesprocedure op på ca. 3 uger. Det viser med al tydelighed at selv om applikationer bedømmes ud fra det samme regelsæt, bliver det tolket forskelligt. Det skal retfærdigvis siges at så lange godkendelsestider ikke normalt forekommer.

Markedsføring
Det hjælper ikke noget at have et godt produkt hvis ingen kender til det, hvorfor det markedsføringsmæssige også er en meget vigtig del. App. Store er en glimrende reklameplads, men der er omvendt så mange App's at man hurtigt drukner i mængden. Man kan kontakte medierne, men her gælder det samme, det er svært at skille sig så meget ud fra mængden at det er værd at skrive om. Man kan bruge YouTube, Facebook, Linkedin og f.eks. Twitter til at gøre opmærksom på sine applikationer, hvilket også kan have en god effekt. Dog er faren ved at sprede sig for meget, at man hurtigt mister overblikket og ikke kan følge med i og være aktiv på de forskellige platforme. Jeg har valgt Twitter, da man hurtigt kan komme ud med sit budskab, og brugerene nemt kan komme med feedback på @Huelicious

Afrunding
Om indtjeningen kommer til at stå mål med tidsforbruget, kan kun tiden vise. Jeg er dog sikker på at jeg har valgt rigtigt ved at give mig i kast med en Hue App. da det har været en meget lærerig process.

Der er mange flere overvejelser der skal tages i betragtning ved udvikling af en App. men jeg vil stoppe her, og besvare eventuelle spørgsmål i tråden nedenfor.

Huelicios iOS Universal App. kan hentes i App Store (link)

Philips Hue kan købes i Apple Store

Startsæt - 1.490 kr
Ekstra pære - 479 kr
LightStrips - 669 kr
LivingColors Bloom - 669 kr

Gratis levering. 1-2 ugers leveringstid.