Som børnebogsforfatter har jeg aldrig haft interesse i selv-udgivelser. Jeg foretrækker at få mine tekster forfinet gennem samspillet med en professionel redaktør, som agerer på et forlag. Men nu er jeg alligevel sprunget ud som forlægger af e-bøger. Hensigten er at udgive trykte bøger fra mit eget bagkatalog. Min første udgivelser er billedbogen "Erik maler hunden blå", som er udkommet i et format, der er særligt rettet mod Apples ipad.

Lavt salgstal trods gode anmeldelser

"Erik maler hunden blå" blev udgivet i 2007 og fik en firestjernet anmeldelse af Kari Sønsthagen i Berlingske Tidende, men solgte kun 300 eksemplarer. Få år efter var restoplaget makuleret. Sådan gik det for denne titel og for talrige andre danske billedbøger. Bibliotekernes indkøb er faldet drastisk, og der er ikke hul igennem til forbrugerne. De har ikke "råd" til at købe en billedbog til 225 kroner. Men de har råd til en ipad! Og det sidste er væsentligt, for jeg hører til en af dem, der mener, at iPaden kan redde den danske billedbog som genre. For tag ikke fejl. Danske billedbøger kan i dag sammenlignes med lyrik. Noget som forlagene udgiver for at styrke deres kunstneriske profil. Noget som forfattere og illustratorer laver, fordi de ikke kan lade være. Ingen tjener penge på bøgerne længere, og det er naturligvis ikke holdbart i længden.

Makuleret, død, væk og borte

Men heldigvis er der sket meget siden 2007. I mellemtiden er teknologien indenfor e-bøger forfinet. Og iPaden og andre tablets har fundet vej ud i de små hjem. Og hvad kan vi så forvente af denne udvikling? At sælge e-bøger i titusindvis? Sikkert ikke. Men mindre, langt mindre, kan også gøre det. For "Erik maler hunden blå" er som nævnt makuleret, død, væk og borte. Som trykt udgave sælger den nu og i fremtiden præcis nul eksemplarer. At udgive den som ebog giver bogen nyt liv. Og sælger den 300 eksemplarer, er det oprindelige salgstal fordoblet. Måske er det lige nøjagtig denne beskedne margin, der skal vindes, for at jeg har råd, og dermed tid, til at skrive nye bøger.

Tør håbe på, at iPaden kan redde billedbogen

Det er i dét perspektiv, jeg tør håbe på, at iPaden kan redde billedbogen som genre. Og forbrugerne høster alle fordelene. I Apples epub format, hvor layoutet bibeholdes, så billedbogen kan gennemses som en rigtig billedbog, kommer man meget tæt på den oprindelige oplevelse af den trykte bog. Men til en brøkdel af prisen. Da "Erik maler hunden blå" udkom som trykt bog, kostede den 225 kroner. E-bogsudgaven koster 21 - 29 kroner alt efter, hvor man køber e-udgaven. Og samtidig håber jeg naturligvis, at bogen vil sælge langt flere eksemplarer end 300. Når man spørger de store forlag, hvordan det går med salget af danske e-bøger, bliver de fjerne i blikket og mumler noget i stil med, at ebøger ikke sælger "så godt ... endnu". Men hvor meget er det, præcis? Da jeg selv er forlægger på e-bogsudgaven vil jeg gerne dele mine salgstal med alle interesserede. Mere om dette på min blog i den nærmeste fremtid: www.mortendurr1.wordpress.com

Scroll ned for at se kommentarer