Samsung får for tiden enorm opmærksomhed i medierne verden over. De har nemlig lige lanceret deres seneste skud på stammen inden for smartphones: Samsung Galaxy SIII. Mest opsigtsvækkende ved den nye telefon er den enorme skærm på hele 4,8", der er markant større end hvad den seneste iPhone 4S kan byde på. Det har fået Politikens gadget-anmelder Morten Bay (hvis artikler generelt præges af antiparti mod Apples produkter) til at hævde, at "Samsung har nemlig turde gøre noget, som man har ventet på, Apple har skullet gøre i en evighed: satse på en stor skærm og en smal kant på telefonen.". Hans konklusion er at den nye Samsung-mobil er klasser bedre end iPhonen.

Set i lyset af at Apple har vent op og ned på mobilbranchen med et banebrydende produkt, er det underligt at beskylde dem for manglende mod

Om den konklusion holder eller ej, skal vi ikke gå nærmere ind i her. Samsung har givetvis lavet et lækkert produkt, der nok skal blive en succes. Det er knap så vigtigt her.

Vi vil meget hellere hæfte os på udtalelsen om, at "man" har ventet i en evighed på at Apple skulle "turde" lancere en iPhone med en stor skærm. Udover at Bay tager patent på alle andres holdning ved at bruge "man" og ikke "jeg", så beskylder han Apples fravalg af en stor skærm, og dermed en stor telefon, som være udtryk for at de er bange - han beskylder dem for manglende mod.

Set i lyset af, at Apple lancerede en radikalt anderledes telefon tilbage i 2007 og med et slag ændrede mobilbranchen, så de traditionelle producenter i dag kæmper med gigantisk milliardunderskud, er det lidt underligt at beskylde Apple for manglende mod. Samsung laver fremragende telefoner, men ret beset er modet til at overse, da de bare sprang på det tog, Apple satte igang. At Samsung så skal have kredit for at kunne se det og vende det til egen fordel, hvor eksempelvis Nokia ikke kunne, er en helt anden sag, men udtryk for andet end god forretningssans er det ikke.

Fravalg og undgå fragmentation

Apples forretningsfilosofi handler om fravalg og ikke tilvalg og om at undgå fragmentation. Det handler kort og godt om modet til at sige nej og trække en grænse. Det gælder lige fra designet over hardwarespecifikationer til softwaren. Fravalg, fravalg og fravalg. Ikke fordi man er bange, men fordi man er modig. Apple er ikke blevet verdens mest værdifulde selskab fordi de har gjort lige som alle de andre, eller som folk har forventet. De har kørt benhårdt efter deres tidligere topchef Steve Jobs strategi om, at selskabets produkter skal være enkle i udtryk og brug. Hellere én funktion for lidt end én for meget.

Man skal ikke tro, at Apple ikke har lavet iPhonen i andre størrelser end den vi kender. Det har de med garanti. Et af Jobs varemærker var, at han altid ville have udviklet 117 alternative prototyper, som man kunne finde den ene gyldne iblandt. Når den var fundet blev det forbedret til perfektion og lanceret. Resten røg ud. Ikke ofte var det alle der røg ud, og produktet helt opgivet igen.

En telefon skal ikke være for stor

Apple under Steve Jobs ledelse har givetvis fundet ud af, at hvis en enhed skal fungere som telefon i dagligdagen, så skal den ikke være for stor. Spørgsmålet er hvor grænsen til "for stor" så går. Den går lige der, hvor man kan lukke hånden omkring telefonen, det vil sige at det handler om bredden og ikke nødvendigvis højden. Skal skærmen gøres større skal det altså ske på en måde, så bredden ikke bliver større. Når Morten Bay i sin artikel skriver at SIII ikke er ret meget større end andre smartphones, fordi skærmen er gjort større på bekostning af kantstørrelsen, er det ganske enkelt ikke rigtigt, hvilket billedet ovenfor med tydelighed viser. SIII er 20% bredere og 20% højere end iPhonen, og arealer er derved næsten 45% større end iPhonens. Kanten er faktisk (bedømt ud fra billedet) bredere end iPhonens kant.

Kan man holde en så stor telefon i hånden og have den i lommen? Smag og behag er nok forskellig, og det er Samsungs styrke. Deres strategi er at lancere et bredt udvalg af produkter i håb om, at de falder i folks forskellige smag. Apples derimod søger mod det universelt ene ideelle produkt. Herved afskæres selvfølgelig alle dem, der er uenige i Apples definition på hvad der er godt. Men Apples filosofi er, at dem der bliver hængende til gengæld får et meget bedre produkt, end hvis Apple skulle gøre som alle andre og satse på mest muligt.

Lever Jobs' filosofi stadig hos Apple?

Apple har taget den beslutning, at en telefon skal være tilpas lille (omend iPhonen blev beskyldt for at være stor og klodset, da den kom frem) og har man brug for noget større, så kan man anskaffe en iPad. I stedet for at søge et umuligt kompromis mellem at have en stor skærm og værende tilpas handy i dagligdagen, så har Apple splittet det op i to produktkategorier. For undertegnede, der har begge produkter, er der ingen tvivl om, at den strategi er rigtig. En stor skærm i telefonen ville da være lækkert, og Samsungs er uden tvivl lækker, men det må ikke ske på bekostning af lommevenligheden. Det er trods alt en telefon vi snakker om.

Det helt store spørgsmål er, om Steve Jobs filosofi stadig lever hos Apple. Da han døde sidste efterår og Tim Cook tog over blev vi forsikret om, at filosofien gennemsyrede alt hos Apple, og at der ikke var noget at være bange for. Lanceringen af den næste iPhone må være lakmusprøven på, om filosofien stadig holdes i live. Har Apple stadig modet til at sige fra og fokusere på sine egne ideer om det perfekte produkt?

Onlime

Passer du godt på dine data?

Ville det ikke være surt at miste alle dine fotos fordi din iPhone går i stykker? Sørg for at tage backup nu! Onlime tilbyder ubegrænset backup af alle dine enheder i skyen.