Fra nytår trådte nogle nye EU-regler i kraft i forhold til køb af digitalt indhold. Ifølge reglerne skal alle digitale køb kunne fortrydes inden for 14 dage efter købet - dog med den undtagelse, at fortrydelsesretten forsvinder når man downloader det købte indhold. Pointen er selvfølgelig at man ikke skal kunne købe en digital vare, bruge den og kræve pengene tilbage. Det kunne eksempelvis være en film. Det har aldrig været intentionen med de nye regler, og ville i praksis være det samme som ubegrænset adgang til digitalt indhold. Dette gælder i øvrigt også en række fysiske serviceydelser. Man kan eksempelvis ikke fortryde købet af en fitnesstime inden for 14 dage, hvis man har gjort brug af den. Pointen er, at fortrydelsesretten løber indtil det tidspunkt, hvor man vælger at tage varen i brug. I tilfældet med digitalt indhold er det, når man downloader indholdet. En fornuftig grænse, da der jo er svært at dokumentere, om en downloadet film er blevet set eller ej.

Apple refunderer pegene uden spørgsmål

Disse regler gælder for Apple, som de gælder for alle andre. Apple har dog valgt at stille forbrugerne bedre end EU og dansk lov kræver, hvilket nok er første gang det sker. Apple tilbyder nemlig en generel og ubegrænset 14 dages fortrydelsesret. Det eneste man skal gøre er, at bede Apple om at få pengene tilbage, så får man det. Det bliver ikke stillet nogle spørgsmål, ejheller skal man begrunde sit ønske. Man får bare pengene refunderet. Appen kan man endda beholde. At Apple i den grad stoler på deres kunder er ikke unikt. Apple har eksempelvis traditionelt stort set aldrig generet kunder med softwarelicenser, hvor der skal skrives en kode, for at man kan ibrugtage et program. Apple har leveret software uden kopibeskyttelse og stolet på, at kunderne opførte sig ordentligt. Det gør Apple altså også med den udvidede fortrydelsesret.

Strammer proceduren, hvis folk udnytter det

Vil folk have pengene tilbage, så får folk det. Apple stoler på, at man ikke udnytter dette. Det gør folk dog, og derfor har Apple indført den backup, at hvis en kunde gentagne gange beder om at få pengene tilbage inden for 14 dage, så holder Apple sig til gældende EU-regler. Fremover vil disse kunder blive oplyst om, at fortrydelsesretten forsvinder, når man downloader sit indhold - præcis som EU-reglerne siger. I virkeligheden burde Apple gøre dette hver eneste gang, men har altså valgt ikke at genere kunderne - i hvert fald så længe kunderne omvendt ikke udnytter det. Udnytter kunderne det, så strammer Apple dog garnet. Der er uvist, hvad der skal til før Apple gør det. Er det antallet af apps, man har krævet refunderet, er det en procentdel eller er det beløbet? Ingen ved det, og grænsen er måske nok flydende.

Er der nogen læsere der har erfaring med, at blive præsenteret for den skærpede fortrydelsesret?

Scroll ned for at se kommentarer