BlackBerrs direktør John Chen har skrevet et åbent brev, hvori han argumenterer for, at alle apps og alt indhold skal være tilgængeligt på alle platforme. Han peger specifikt på Apples iMessages og Netflix' streamning som to ting, der diskriminerer BlackBerry-brugere, fordi det ikker er tilgængeligt på platformen. Chen mener det i en grad, så han vil have at den amerikanske regering skal tage affære.

En noget pudsig udmelding eftersom BlackBerry, den gang det var det hotteste hotte, havde deres egen messenger-service, der ikke var tilgængelig på andre platforme. Det blev brugt som en konkurrenceparameter. Ville man være noget i det amerikanske erhvervsliv og ville man kommunikere med erhvervsfolk, måtte man anskaffe en BlackBerry.

BlackBerrys besked-service kan i dag også fås til iOS, men det er nok mere i erkendelse af, at der ikke ville være ret mange at skrive til, hvis man holdt det kun for BlackBerry-brugere. Servicen er ikke kommet til iOS fordi BlackBerry hylder åbenhed, men fordi BlackBerry ikke har haft andre valg. I dag er det vel nærmest sådan, at hvis man vil tages seriøst, så skal man i hvert fald ikke have en BlackBerry, der om noget signalerer, at man ikke er fuldt med tiden.

For Netflix' vedkommende, kan man jo sprøge om de skal have pligt til at udvikle klienter til alle mulige obskure platforme, der stort set ikke har en markedsandel, man kan få øje på. Mon ikke Netflix gjorde det helt af sig selv, hvis BlackBerry som platform var økonomisk interessant? Det er i hvert fald argumentet fra en række andre udviklere, der ikke vil tvinges til at levere apps til BlackBerry,

Chen har selvfølgelig en pointe. Fraværet at tilbud spiller en rolle for kundernes lyst til at bruge BlackBerry. Men man kan med rette spørge, om det er op til Chens konkurrenter i andre selskaber, at levere de services, ydelser og apps, der skal holde BlackBerry i live? Måske skal man bare lade falde, hvad ikke kan stå. BlackBerry har haft deres tid, nu er det Apple og Samsungs tur, og på et tidspunkt bliver det sikkert nogle andre.

Det er gået stødt ned ad bakke for BlackBerry siden Apple lancerede iPhonen i 2007. Deres markedsandel er i USA faldet fra over 40% til under 2%.

Scroll ned for at se kommentarer