En tredjedel af de nye iPhone-købere kommer fra Samsung

En ny undersøgelse fra CIRP viser, at der er stor forskel på hvor Samsung og Apple får køberne til deres nye telefoner fra. Den største gruppe får de selvfølgelig hver i sær fra deres tidligere kunder, der udskifter til en anden model. Det er i begge tilfælde omkring 40%. Kigger man derimod kun på de nye kunder, som altså udgør 60%, tegner der sig et interessant billede.
For Apples vedkommende kommer en tredjedel af de nye kunder fra Samsung, mens kun lidt over 10% af Samsungs nye kunder kommer fra en iPhone. Det er også interessant, at en forholdsvis stor del af både Samsungs og Apples nye kunder kommer fra LG. I begge tilfælde er det 20-25%. Tager man de enkelte mærkers markedsandele med i overvejelserne, er LG overordnet set den største gruppe både blandt de nye iPhone-købere og blandt Samsung nye kunder.
Af andre forskelle kan nævnes, at Apple kaprer flere BlackBerry-kunder end Samsung, og at Samsung omvendt kaprer flere Nokia-kunder samt at Samsung har flere førstegangskøbere end Apple.
Af undersøgelsen fremgår det også, at iPhone-brugere generelt er yngre, tjener mere, og er bedre uddannede end Samsungs brugere. Men det vidste vi jo godt alle sammen...