Apples evner i detailhandelen er nærmest legendarisk. Da Apple efter flere måneders fintuning af konceptet åbnede deres første Apple Store for omkring 10 år siden gik trenden med online handel af computere, og Apples forsøg blev dømt til at mislykkedes.

Omregnet til danske forhold omsætter Apples butikker for 380.000 kroner per kvadratmeter

Sådan er det ikke gået. Apples butikker i USA er de mest succesfulde nogensinde og er blevet den målestik andre stræber efter. En ny undersøgelse fra Asymco viser, hvor overlegne Apple er. Måler man salget i de amerikanske butikker per kvadratfod, omsætter Apple for omkring $6.200 eller mere end dobbelt så meget som nummer to på listen Tiffany & Co. Apple omsætter for hele 17 gange så meget per kvadratfod, som den gennemsnitlige butik i USA. Man skal være opmærksom på, at det kun er salget i butikkerne, der er talt med. Online salg er ikke med i opgørelsen.

Apple er den kæde, der vokser mest

Ikke nok med at Apple er de klart største, så er de også dem, der vokser mest. Apples vækst per kvadratfod var sidste år over 70%. Kun to andre kæder har en vækst over 10%. Den elektronikkæde, der kommer tættest på Apple er GameStop, hvis vækst kun er nogle få procent. USA's største elektronikkæde, BestBuy, oplever endda negativ vækst.

Apples butikker er igennemsnit omkring 5.000 kvadratfod (460 kvadratmeter). Hvilket altså betyder, at de i gennemsnit omsætter $30 millioner om året. Der skal altså langes nogle computere og iPads over disken for at nå det beløb. Heri ligger også forklaringen på, at Apple ikke bare åbner butikker hvor som helst. Der skal virkelig været et marked for det.