Da Apple præsenterede den nye iPad, blev der lagt vægt på, at det nu blev muligt at benytte den som personligt hotspot. Når iPaden fungerer som personligt hotspot, betyder at man kan dele iPadens mobildataforbindelse til andre enheder via WiFi eller kabel. iPaden kan altså erstattet et mobilt bredbåndsmodem.

Skal aktiveres af operatøren

Muligheden er ikke aktiveret som standard. Det er noget operatøren, det vil sige teleselskabet, skal aktivere via en såkaldt carrier-fil, som indeholder de operatørspecifikke indstillinger til iPaden. Dette burde ikke resultere i problemer, men det har det alligevel gjort. Benytter man et abonnement med med datadeling, kan det nemlig ikke lade sig gøre at få aktiveret muligheden for personligt hotspot.

Virker ikke med datadeling hos 3

Det gælder for eksempel kunder hos 3. Hos 3 har man mulighed for at få et ekstra simkort knyttet til sit telefonabonnement, det 3 kalder 3datadeling, så man man også kan benytte det på sin iPad. Fidusen er, at bagge simkort er knyttet til det samme ene abonnement, og derfor trækker data fra den samme pulje. Har man betalt for 10GB data til telefonen, kan man altså bruge af disse 10GB på sin iPad uden at skulle købe et abonnement specielt til den.

3's setup passer ikke til Apples

Forklaringen på at det ikke kan lade sig gøre at slå muligheden for personligt hotspot til på iPaden, skal findes i opsætningen af 3's netværk. Hos tre benytter man én APN på telefonabonnementer og en anden APN på bredbåndsabonnementer. APN er en forkortelse for Access Point Name og bruges kort forklaret til at identificere mobilnetværket hos operatøren. I det setup 3 har til Apple, er der dog kun mulighed for at give adgang via et APN ad gangen. 3 har så valgt, at slå muligheden for hotspots til på den APN; der benyttes af telefonabonnementerne, hvorfor der ikke også kan gives adgang til hotspot på den APN som dataabonnementerne benytter.

Der arbejdes på en løsning, men der er ingen tidshorisont

Kommunikationschef Stine Green Paulsen hos 3 oplyser til On X, at de arbejder på en løsning, men at de ikke kan sige noget om, hvornår de er klar. Hun nævner desuden, at det faktisk ikke er noget de oplever den store efterspørgsel på fra kunderne. Måske fordi de fleste bruger deres iPhones.

3: Vi vil gerne have at folk bruger deres data

Stine Green Paulsen afviser fuldstændigt, at det er økonomiske hensyn, der ligger bag. "Det ville slet ikke give mening. Vi har lanceret datadeling, fordi mange af vores kunder ikke bruger den datamængde, der er i deres abonnementer - og det vil vi gerne have, at de gør. Der er ikke knaphed på data, og det koster ikke os flere penge, at folk bruger den data, de har betalt for.", siger hun til On X.