I Danmark foregår undervisningen i grundskolerne stort set på samme måde og i de samme fag, som da vores forældre eller endda bedsteforældre var børn. Det helt uagtet at nye tider stiller nye krav, og ny teknologi giver nye muligheder. Det har man for længst indset i Holland, hvor et helt nyt undervisningssystem har set dagens lys.

Så mens vi herhjemme debaterer småting som skoledagens længde og antallet af elever i hver klasse, har de første syv såkaldte Steve Jobs-skoler slået dørene op for eleverne i seks hollandske byer. Skolerne skal undervise efter det såkaldte "Onderwijs voor een nieuwe tijd"-princip, der betyder "undervisning til en ny æra". En af pointerne er, at eleverne med en iPad får adgang til et virtuelt undervisningsmiljø, som skal hjælpe dem med informations- og kommunikationsteknologi, informationsbearbejdning, samarbejde, samt at få udfoldet et kritisk, problemløsende og kreativt sind.

Moderne indlæring i det 21. århundrede

Kort fortalt vil eleverne i de nye skoler ikke komme til at stifte bekendtskab med traditionelle kladdehæfter, skolebøger eller skoletasker. Der vil heller ikke være tavler, klasselokaler eller klasselærere. Klasser, elevplaner og traditionel undervisning er også passé, ligesom faste timer og mødetider er det. Skolerne har åbent hver dag fra klokken 7:30 til 18:30 – også i weekender og ferie. Kun juledag og nytårsdag vil den være lukket. Børnene kan så komme og gå som de vil. De skal dog være på skolen mellem 10:30 og 15:00. For at binde det hele sammen, er der udviklet et helt nyt sæt digitale undervisningsværktøjer, der også giver forældre større mulighed for at tage aktiv del i deres børns indlæring.

Ideen er at børne skal lære gennem brugen af iPad-apps i deres eget tempo. Lærerne fungerer som assistenter, der skal hjælpe børnene med at nå deres mål og komme videre. Lærere og forældre får mulighed for at holde øje med hvad børnene bruger tiden på, så de hele tiden kan følge med i udviklingen og fremskridtet. Hver 6. uge mødes de enkelte elever, deres forældre og lærere for at snakke om hvordan det går, og hvordan eleverne bliver endnu bedre.

Konceptet har vokseværk

Et dejligt frisk forsøg på at rive alt vi tror vi ved om undervisning fra hinanden, og bygge det op igen på en måde der passer til den tid vi lever i - uden skelen til gamle dogmer, der sikkert fungerede fint dengang de blev udtænkt, men som i dag måske har mistet sin relevans. Det man skal bide mærke i er, at det ikke bare er en enkelt skole i Udkantsholland, hvor en skør idealist gennemfører sine mærkelige ideer. Skoleprogrammet er bredt funderet i byerne Sneek, Breda, Almere, Emmen, Heenvliet og Amsterdam. Der er heller ikke tale om privatskoler, men folkeskoler, hvor undervisningen er gratis. Planen er at flere og flere skoler indfører de nye metoder, og målet er at 40 skoler vil være med i programmet til næste år.

Der er også planer om en international udgave af programmet, hvor hollanske børn af for eksempel udstationerede forældre kan følge undervinsingen via deres iPad. Det forventes at gå i luften i starten af næste år.