Med iPaden har Apple, som tidligere omtalt, taget det noget usædvanlige skridt at gå over til at benytte de såkaldte mikrosimkort (3FF) i stedet for de traditionelle minisimkort (2FF) vi kender i dag. Det betyder at selvom iPaden ikke er simlåst til en operatør, så kan man ikke bare tage et hvilket som helst simkort fra en mobilbredbånds-aftale og putte den i iPaden. For det kan ikke være der, da det er omtrent dobbelt så stort som det mikrosimkort, der er plads til.

Mikrosim er egentlig slet ikke tænkt som en standard til telefoner, men til forskellige maskiner, hvor størrelsen er afgørende. Der er således ikke en eneste operatører i hele verden, der på nuværende tidspunkt benytter mikrosim i deres telefoner, selvom standarden har eksisteret siden 2003. Først med præsentationen af iPaden tilbage i januar, begyndte mikrosim så småt at komme på dagsordenen.

Hardware-baseret binding til en bestemt operatør

Grunden til at Apple alligevel vælger at benytte mikrosim er, at de vil indføre en hardware-baseret "simlås" eller binding til en bestemt operatør. Erfaringerne har jo vist, at Apples softwarelås kan brydes, og derfor vælger Apple at gå nye veje. Så længe ingen teleselskaber som standard tilbyder mikrosim, vil det give en de facto lås på hvilke operatører du kan benytte på iPaden, nemlig dem der laver en distributionsaftale med Apple. Det vil sige en model, hvor Apple giver et eller flere teleselskaber eksklusivret på dataabonnementer til iPaden, mod at få en andel af abonnementsindtægterne. Derved sættes konkurrencen reelt set ud af drift, hvilket plejer at være lig med højere priser for forbrugerne. Ved at gøre det med en speciel hardware i stedet for en softwarelås, har Apple dog sørget for at have deres ryg fri for beskyldninger om kontrol, for Apple kan jo bare sige, at miksoim er en åben standard, som alle teleselskaber kan udbyde, hvis de vil - ergo at det er teleselskabernes skyld.

Kun de selskaber, der laver aftaler direkte med Apple, vil få en del af kagen

Problemet for teleselskaberne er dog, at iPadens markedsandel, i forhold til resten af de telefoner, der sælges med almindeligt simkort, vil være nærmest ikke målelig. Det vil derfor relativt set være en stor udgift for et teleselskab at tilbyde mikrosim, da det kun kan bruges i et eneste produkt - iPaden. Omvendt kan man selvfølgelig sige, at hvis et teleselskab tilbyder mikrosim, så er de en del af det gode selskab, og vil have en klar konkurrencefordel. Spørgmålet er om de tør tage chancen, når de ikke kan få et garanteret kundegrundlag. iPaden sælges jo ulåst og uden om teleselskaberne, der således ikke selv er herre over at få kunderne i hus og ikke ved, hvor længe de bliver der. Med andre ord: Kun de selskaber, der laver aftaler direkte med Apple, vil få en del af kagen.

Hvad siger de danske teleselskaber?

Det helt store spørgmål er, om Apple i Danmark vil vælge at samarbejde med de tre selskaber der på nuværende tidspunkt sælger iPhones; 3, Telia og Telenor, eller kun den ene af dem. Hvis det kun bliver en, kunne man forestille sig, at Apples oprindelige partner i Danmark, Telia trækker det længste strå. iPadguide har kontaktet de fire store teleselskaber i Danmark for at høre om deres planer for introduktion af mikrosim. Der er meget stor forskel på reaktionen fra teleselskaberne. Telia er meget klare i mælet og efterlader ingen tvivl om, at de vil satse på iPaden:

Telia vil helt sikkert kunne tilbyde iPads til deres kunder

"For os er iPad'en et meget attraktivt produkt, og det er helt sikkert, at vi kommer til at kunne tilbyde den til vores kunder. Det er endnu for tidligt at gå i detaljer omkring, hvordan vi kommer til at sælge iPad'en, men vi glæder os utrolig meget til at kunne tilbyde den. Vi var de første med iPhone i Danmark, og vi arbejder selvfølgelig også hårdt på at være blandt de første med iPad," siger Peter Krogsgaard, salgs- og marketingdirektør i Telia Mobility Services således til iPhonegiude.

Noget tyder på, at også 3 har gjort deres hjemmearbejde. I hvert fald siger Stine Green Paulsen fra 3 til iPadguide, at 3 har planer om at introducere mikrosim, men at de på nuværende tidspunkt ikke kan sige, hvornår det bliver. Der er heller ikke endelig besluttet, om der vil blive udbudt et specielt iPad-databonnement, da en del af de eksisterende databonnementer allerede passer godt til enheden. Til gengæld er der ikke planer om, at man kan få tilknyttet et mikrosimkort som et ekstra kort til et allerede eksisterende abonnement.

TDC mener, at mikrosim er en interessant mulighed, men ikke nødvendigvis noget de får i sortiment med det samme. "Vi venter og ser, hvordan iPad bliver modtaget i Danmark. Så kan vi få micro SIM ind i sortimentet, hvis kunderne efterspørger det.", Siger Rune Fick Hansen fra TDC til iPadguide.

Telenor har ingen klar strategi

Telenor virker derimod mere rådvilde - som om de ikke har en klar strategi på plads endnu. Pressechef Peter Glüsing har således ikke lyst til at svare på, om selskabet har planer om at tilbyde mikrosim til kunderne. "Vi er i kontinuerlig dialog med Apple, og har et stærkt og solidt samarbejde med dem. Vi kan endnu ikke kommentere denne dialog, herunder priser o.l.", er hans eneste kommentar. Jeg bad ham se helt bort fra Apple og iPad og blot svare på om Telenor ville tilbyde et mikrosimkort eller ej, hvilket han besvarede ved at henvise til hans første udtalelse. Det kan være svært at forstå, at et simpelt spørgmål ikke kan besvares med et lige så simpelt svar. På den anden side er snakken udenom vel også et svar i sig selv.

Skal man drage nogle konklusioner er det, at Telia virker som om de har en klar strategi i forhold til iPaden; at 3 holder sig til og tager deres bid af kagen; at TDC ser tiden an samt at det hele kommer lidt bag på Telenor, der slet ikke forholder sig til det. Men der er jo sådan set ikke så meget anderledes, end den måde de tre selskaber har grebet deres iPhone-salg an på.