Danskerne klager mest over 3

Teleselskabet 3 har langt den største andel af utilfredse kunder, der vælger at klage til Teleankenævnet. I den seneste opgørelse over kundeklager i telebranchen er mere end hver fjerde klage fra en kunde hos 3, til trods for at 3 kun sidder på lige under 9% af kunderne. Der er med andre ord en meget stort overrepræsentation af klager fra 3's kunder. TDC står for hver tredje klage, men har også en markedsandel på 28%, så de er kun overrepræsenteret i mindre grad.
Duksen, blandt selskaberne med eget netværk, er Telenor der kun står for 8% af klagerne trods en markedsandel på 17,5%. Telia har også færre klager end markedsandelen berettiger til.
Telmore og CBB løber dog med dprisen for færrest kundeklager i forhold til markedsandlen. De har begge nogenlunde samme markedsandel som 3, men hvor 3 stod for hver fjerde klage, står de to lavprisselskaber kun for omkring 1% hver. 3 modtager med andre ord 25 gange så mange klager, som hvert de to lavprisselskaber til trods for at de har nogenlunde lige mange kunder.
Nu er det ikke altid at kundeklager er berrettigede - tværtimod, i langt de fleste tilfælde afvises klagen af ankenævnet. 3 skiller sig dog igen ud ved relativt set at have tabt lidt flere klagesager end de fleste andre teleselskaber på mobilområdet.
Hos 3 har man ikke umiddelbart nogen forklaring på, hvorfor de modtager så mange klager.
Det folk hyppigst klager over er fortolkning eller ændring af aftalevilkår, klager over dataforbrug samt regningsklager, der tilsammen udgør over halvdelen af klagerne.