Apple Pay, der gik i luften for en uge siden, er løbet ind i uventet modstand fra to amerikanske apoteks-kæder, Rite Aid og CVS, der aktivt saboterer kundernes mulighed for at betale med deres iPhone.

Apple har nogle officielle partnere, der officielt har meldt ud, at de bakker op og understøtter Apple Pay. Da selve netværkskommunikationen er helt standard, virker Apple Pay dog på alle standard betalingsterminaler med NFC-teknologi - uanset om butikken har gjort noget aktivt for det eller ej. Derfor har kunderne også kunnet betale med deres iPhone hos de to apotekskæder indtil nu uden problemer.

Alt har virket som det skulle - og alle har været glade. Bortset altså fra ledelsen i de to apoteker. De har nemlig nu sendt mails rundt til alle butikkerne og bedt dem slå NFC-teknologien fra i samtlige terminaler. Det betyder selvfølgelig også, at kunderne ikke længere kan bruge deres iPhone til at betale med.

Man kunne umiddelbart tro, at der var en eller anden teknisk forklaring på reaktionen, eller at butikkerne har ment at der var for meget bøvl med mobilbetalingerne. Årsagen skal dog snarere findes i, at de to kæder begge er med i en gruppe af butikker kaldet Merchant Customer Exchange, der er i gang med at udvikle deres eget system til mobilbetalinger. I en mail til de ansatte har ledelsen bedt dem om at fortælle deres kunder, at Apple Pay ikke understøttes, men at MCX's egen løsning kommer næste år.

Der er altså ikke tale om, at en række butikker undlader at gøre noget aktivt for at understøtte Apple Pay eller underlader at investere i det nødvendige trådløse udstyr. Understøttelsen er på plads og alt kører. I stedet går de aktivt ind og bevist lukker for muligheden for at bruge Apple Pay med det formål at få dem over på deres egen platform, når den en gang er klar. Med andre ord er decideret sabotage at kundernes muligheder.

Konkurrenten Walgreens, der har 8.000 apoteker i USA ar derimod valgt at satse på Apple Pay, or er en af Apples partnere.

Scroll ned for at se kommentarer