Tidligere på året lancerede HTC og Facebook i fællesskab telefonen HTC First, der som den første mobiltelefon havde Facebook Home præinstalleret. Facebook Home er en brugergrænseflade til Android-telefoner, der gør det nemt og hurtigt at benytte Facebooks mange funktioner. Telefonen blev kaldt Facebook Phone, og fik sammen med Facebook Home lunkne anmeldelser. Også brugerne kvitterede med dårlige reviews i Googles pendant til App Store, Google Play.

Hvor skidt det står til med Facebook-telefonen afslører BGR, der oplyser at AT&T allerede inden telefonen har været på gaden i en måned, dropper den helt og sender de usolgte telefoner tilbage til HTC. AT&T har ellers sat telefonen ned til $0,99, efter at de i løbet af de første tre uger kun har solgt omkring 15.000 enheder i alt. Til sammenligning sælger AT&T omkring 1 million iPhones i løbet af tre uger.

Med så lave salgstal er ordet fiasko ikke engang dækkende. Facebook er et af de aller stærkeste brands i verden, og en af de virksomheder med absolut flest kunder. Men selv Facebook må sande, at selvom mange folk nærmest lever deres liv på Facebook, er det ikke nok til at få folk til at skifte telefon. Facebook har uden tvivl antaget at mange folk anskaffer sig en smartphone for at kunne være på Facebook. Virkeligheden er nok snarere at mange folk er på Facebook fordi de alligevel har en smartphone.

Foreløbig har Facebook dog ikke givet op. De har netop præsenteret en opdatering til Facebook Home, der skal råde bod på en del af kritikpunkterne.