I sidste uge kom det frem at Apple vil købe Beats Electronics, der er mest kendt for at producere hovedtelefoner, men også har en musikservice. Prisen skulle efter sigende være $3,2 milliarder eller omkring tre gange mere end Beats-aktierne blev handlet til i efteråret. Den ene af Beats-stiftere, Dr Dre, har mere eller mindre bekræftet salget via YouTube, hvor han i hvert fald glæder sig over nu at være blevet milliardær.

Det helt store forkromede spørgsmål er, hvad Apple dog skal med Beats. Analytikerne, kommentatorer og journalister er ikke enige og virker mest af alt rådvilde. For det første fordi det kommer helt bag på dem, og for det andet fordi købet ikke umiddelbart giver mening.

Går Apple efter hovedtelefonerne eller musikken?

Nogle hælder til at Apple går efter hovedtelefonerne. Et af argumenterne er at Apple i forvejen sælger Beats i alle deres Apple Store. Apple ved derfor på decimalen, hvor mange hovedtelefoner der sælges - og hvad det giver i kassen. Måske er Apple bare kommet frem til, at det er en god forretning at købe Beats og beholde hele fortjenesten selv?

For Apple er $3 milliarder et greb i lommen, og man kan undre sig over, at Apple ikke for længst har opkøbt alt andet. Apples mange millioner kunder gør potentialet for at integrere produkter er enormt. Ethvert produkt der kommer under Apples vinger vil få mere succes. Derfor kan Apple i princippet købe hvad som helst og øge salget.

Andre hælder til at det handler om Beats musikservice. Beats kontakter - og kontrakter - med musikindustrien kan være den præcise årsag. Det er ingen hemmelighed at musikindustrien har et tvetydigt forhold til Apple, som er verdens største forhandler af musik. Dels vil de gerne malke Apple mest muligt, men dels ønsker de heller ikke at Apple skal blive alt for stor, så det er Apple, der sætter betingelserne. Ved at Apple køber Beats kan Apple måske skyde genvej ved at overtage deres kontrakter og gode forhold til industrien.

Nogle mener endda at Apple plan er at lave et slags pladeselskab, så artister går uden om Sony, Universal etc. og udgiver direkte på iTunes. Det kan de garvede folk hos Beats, med deres gode kontakter og erfaring, være med til at sætte i gang. Den anden halvdel af Beats, Jimmy Iovine, har arbejdet med stort set alle, der er værd at skrive om i branchen. Han kender den ud og ind. At starte med ham, er ikke det værste sted at starte, hvis Apples planer er at blive en slags pladeselskab.

Begge ting virker rimelige nok og kan nok, måske, i såfald og såfremt i store træk retfærdiggøre et opkøb. Hvis Apple har gjort hjemmearbejdet kan det sagtens tænkes at være en fornuftig handel, selvom vi andre ikke kan se fidusen i hverken Beats hovedtelefoner eller musikservice. Og så dog ikke alligevel.

Jeg tror det handler om noget helt tredje

Der er et eller andet, der bare ikke giver mening. Ifølge de fleste kritikere er der nemlig ikke meget substans at komme efter i Beats. Det handler mere om attitude og bling-bling end reel kvalitet. Men hvad nu hvis det ikke handler om hovedtelefoner og det heller ikke handler om musikservices. Hvad nu hvis det alene handler om brandet Beats? Hvis det rent faktisk er bling-bling'en Apple er ude efter?

Apple foretager masser af opkøb af virsomheder hvert år for at sikre sig adgang til nye nøgleteknologi. Beats har bare ingen særlige nøgleteknologier. Beats er stort set ikke andet end et brand.

Enhver audiofil vil skrive under på, at Beats' produkter ikke er andet end varm luft. Med Apples milliardbudgetter inden for forskning og udvikling, ville Apples eksisterende folk kunne lave et par hovedtelefoner i en meget bedre kvalitet end Beats nogensinde vil komme i nærheden af - endda til en brøkdel af prisen for opkøbet. Tilsvarende vil Apple i løbet af ingen tid kunne stable en musikservice på benene der fra dag et ville have 100 gange flere kunder end Beats har nu. Det ville stort set ikke koste Apple noget som helst.

Den ene ting Beats har, som Apple ikke bare selv kan lave er selve brandet - og en enorm viden om hvordan man får folk til at at investere i produkter i krydsningsfeltet mellem teknologi og mode.

Apple bevæger sig ind i modeindustrien

For nylig ansatte Apple Angela Ahrendts som ny chef for Apples butikker. Angela Ahrendts kommer fra en rolle som direktør for modefirmaet Burberry. Er det mon tilfældigt at det lige er modebranchen Apple rekrutterer sin nye chef fra? Selvfølgelig er det ikke det.

Fremtiden handler om elektroniske enheder vi skal rundt med på kroppen - og lige præcis her er Apple på ukendt grund. Apple er et teknologifirma, der producerer computere og anden hardware. Nok ser produkterne sindssygt godt ud, men modebranchen er en verden, der lever sit eget liv. Apple kan ikke uden videre overføre sine erfaringer med computere eller iPhones til ting folk skal gå rundt med på kroppen i gadebilledet. Det er nogle helt andre mekanismer, der gør sig gældende. Modebranchen er meget mere irrationel end computerbranchen.

Beats derimod har banket en forretning op på at sælge elektronik på modebranchens præmisser. Beats' hovedtelefoner er blevet modesymboler. Folk går med dem, og de bliver revet ned fra hylderne. Beats ved nemlig præcis hvilke knapper man skal trykke på. Halvdelen af alle amerikanske teenagere svarer i en undersøgelse, at de har planer om at købe hovedtelefoner fra Beats. Det er simpelthen det ungdommen sukker efter. Ikke fordi Beats' produkter i sig selv er af en kaliber, så man bør sukke efter dem. Det hele ligger i markedsførringen - viden om hvad folk vil have.

Beats skal hjælpe Apple med at få iWatch ud over disken

Beats har ganske enkelt formået at at få en hel generation til at ville investere i deres "elendige" produkter. Det må man tage hatten af for. Og tænk et potentiale der er, hvis man parer det med nogle produkter der rent faktisk er værd at sukke efter. Som for eksempel et kommende iWatch. Man siger at selv verdens bedste produkt ikke bliver en succes uden markedsføring - man siger også at god markedsføring kan sælge hvad som helst. Men hvad nu hvis man parrer verdens bedste produkt med verdens bedste markedsføring? Så er der i den grad lagt i kakkelovnen til en gedigen succes.

Apple skal ganske enkelt bruge Beats' uovertrufne marketingsstrategi til at få folk til at investere i et kommende iWatch - eller hvad det ender med at blive til. Og her er Apples kerneværdier ikke nok. Selvom Apple er verdens stærkeste brand og selvom Apple er sindsygt dygtige til at lave hardware, er det ikke nok. For denne gang handler det om at sælge et fashionabelt luksus-modeprodukt. Sidste brik i det spil er købet af Beats.

Apple er klar til at lancere iWatch - og det vil næppe gå stille af sig. Man smider ikke henved 20 milliarder kroner efter Beats, med mindre der er planer om noget meget STORT. Er jeg den eneste der glæder mig?

Scroll ned for at se kommentarer

Onlime

Passer du godt på dine data?

Ville det ikke være surt at miste alle dine fotos fordi din iPhone går i stykker? Sørg for at tage backup nu! Onlime tilbyder ubegrænset backup af alle dine enheder i skyen.