En af betingelserne i Apples tilladelse til at opføre et nyt hovedkvarter i Cupertino i Californien er, at Apple sørger for at øge antallet af ansatte der enten cykler eller tager bussen. Biler på vejene er der nok af på de kanter, og det hjælper ikke på det, at virksomheder som Apple vælger at bygge deres kontorer langt fra boligområder.

I øjeblikket tager 28% af Apples ansatte cyklen eller bussen på arbejde, men det tal skal helst stige til 34%, skriver LA Times.

Derfor har Apple også deres eget system af busser, der tilbyder gratis transport til de ansatte. Dette bussystem koster Apple $35 millioner om året, og transporterer i øjeblikket 1.600 ansatte dagligt. De kan vælge mellem 55 forskellige stoppesteder i og omkring San Francisco. Blandt de nye tiltag er er dedikeret transportcenter ved Apples hovedkvarter, så de 76 busser hurtigt kan få sat passagerne af.

Tidligere på året var netop Apples og flere andre virksomheders private bussystemer et varmt emne i San Francicso. Her besluttede San Franciscos offentlige transportselskab (SFMTA), at shuttlebusser fra store firmaer som Apple, Google og Facebook fremover skal betale for at benyttet byens offentlige busstoppesteder.

Scroll ned for at se kommentarer