På Apples iPhone 4-pressemøde i dag, fortalte Apples chef Steve Jobs om resultaterne af Apples undersøgelse af klager over signalproblemer på den nye iPhone 4.

Først og fremmest er det en utrolig lille andel af kunderne, der oplever problemet, som også findes på andre mobiltelefoner. Apple har undersøgt en del kendte mærker, og på dem alle, kan man fremprovokere et signaltab ved at holde dem på en bestemt måde. På pressemødet langede Apple ud efter de såkaldte eksperter, der har kloget sig i medierne uden at have en reel viden om iPhone 4s opbygning. Apple har et testcenter til $100 millioner med 18 antenneingeniører, og de har naturligvis arbejdet stenhårdt på at sikre og teste at iPhone 4s antenne fungerede bedst muligt.

Ifølge Jobs er det et problemet, der opleves af en meget lille del af kunderne. 6% af iPhone 3GS-kunderne har returneret deres iPhone på grund af utilfredshed, hvilket er under gennemsnittet for branchen. Kun 1,7% af iPhone 4-kunderne har returneret deres iPhone på grund af utilfredshed. Omkring en halv procent af kunderne har kontaktet Apple angående problemer med dårligt signal. Historisk set, er det ikke et stort antal, og helt ude af proportioner i forhold til den omtale det har genereret, mener Apple. AT&T har undersøgt andelen af opkald der afbrydes på grund af dårligt signal. Af konkurrencehensyn vil de ikke oplyse de præcise tal, men sammenligner man iPhone 4 med 3GS er der en forøgelse på under 1 per 100 opkald.

For at gøre en lang historie kort (læs evt. den lange udgave her), forsøger Apple at gøre opmærksom på, at pressens skriverier om signalproblemer er helt ude af proportioner med den virkelighed de oplever hos Apple og AT&T. Signalproblemet er et lille problem i den store sammenhæng. Apple ønsker dog at samtlige kunder skal være tilfredse, og for at sikre det, har Apple taget følgende tre skridt:

- iOS 4.0.1-opdateringen løser problemet med at signalstyrken ikke blev vist korrekt på skærmen

- Apple vil give alle iPhone 4-kunder, som køber deres telefoner inden 30 september en gratis kofanger (bumper), som er et slags etui, der dækker kanten på iPhonen. Kunderne vil kunne vælge fra Apples egen kollektion eller blandt tredjepartsprodukter. Kunder, der allerede har købt en kofanger hos Apple vil få refunderet pengene. Apples Online Store vil begynde at tage imod ordrer sidst i næste uge.

- Enhver kunde som stadig er utilfredse med deres iPhone 4 kan returnere den, hvis den er ubeskadiget, inden 30 dage efter købet og få det fulde beløb retur.

Hvorvidt Apple vil have held med at vende den negative nyhedsstrøm om iPhone 4, vil jeg lade være op til kommunikationseksperter at vurdere. Personligt er Apples "fuld tilfredshed eller pengene tilbage"-garanti mere end rigeligt for mig. Nu kan jeg i ro og mag prøve om iPhonen har tilstrækkeligt signal her hvor jeg bor, og returnere den, hvis det ikke er tilfældet.

Onlime

Passer du godt på dine data?

Ville det ikke være surt at miste alle dine fotos fordi din iPhone går i stykker? Sørg for at tage backup nu! Onlime tilbyder ubegrænset backup af alle dine enheder i skyen.