Apple har talt alvorsord med Capcom, der står bag det (u)populære smølfespil til iPhonen. Spillet har været udsat for massiv kritik, blandt andet her på iPhoneguide, fordi spillet efter min mening bevidst er designet med det formål at få folk til uforvarende at foretage in app-køb for flere hundrede eller tusinder af kroner.

Ideen med spillet er, at man skal bygge et smølfesamfund med huse, haver etc. Til det formål skal man bruge spillets virtuelle valuta. For eksempel koster det 20 mønter at bygge en have, 30 at bygge en lille hus og så videre. På tilsvarende vis kan man tjene mønter ved at høste udbyttet fra haven. Alt i alt et temmeligt tilforladeligt og måske endda ligefrem lærerigt spil, hvor børn kan lære noget om økonomi, handel prioriteringer og så videre. Problemet er bare, at han ret hurtigt løber tør for mønter. Så er det pludselig ikke så sjovt mere. Med mindre man spenderer nogle rigtige penge på flere smølfebær. Og det er ikke småbeløb vi taler om her, men flere hundrede kroner per køb. En times spil kan nemt løbe op i 5.000 kr.

Spillet skovler penge ind og har i måneder ligget i toppen over de mest indtjenende spil. Noget kunne dog tyde på, at Apple er ved at miste tålmodigheden. Apple har nemlig ifølge AppleInsider i kraftige vendinger fortalt Capcom at et stigende antal forældre klager over at deres børn har brugt formuer i spillet uden deres vidende.

Da vi skrev om spillet første gang havde det kostet en af iPhoneguides læsere 6.500 kr. Siden dengang har jeg fået personlige henvendelser fra otte andre, der alle har mistet mere end 5.000 kr og beder mig hjælpe med at få pengene retur. Men hvad med alle dem, der ikke læserne iPhoneguide og derfor bare æder de dyre lærepenge?

Capcom mener dog at have ryggen fri fordi de flere steder skriver, at det koster penge at spille spillet, samt at kodeordet til iTunes-kontoen er aktiv i 15 minutter efter man har hentet spillet, og at der derfor er frit spil til at bruge yderligere penge uden at skulle indtaste et kodeord i gen.

Som jeg tidligere har sagt, så er smølfespillet måske ikke svindel i juridisk forstand, men det er godt nok dårlig forretningsmoral og det er mig en gåde, at Apple ikke for længst har smidt det ud af App Store. Apple gør meget ud af, at iOS er familievenligt, og er der noget konceptet bag smølfespillet ikke er, så er det familievenligt.

Har man uforvarende brugt penge i smølfespillet, kan man i iTunes Store (i iTunes på computeren) finde sine kontoinformationer ved at klikke på ens iTunes-brugernavn i øverste højre hjørne og her finde de pågældende køb og trykke på "Report a Problem". Man kan så vælge "Account & Billing" og her skrive (på engelsk), at man uforvarende har købt noget, og at man vil have pengene tilbage. Husk at skrive hvad man har købt og hvornår.

Scroll ned for at se kommentarer

Onlime

Passer du godt på dine data?

Ville det ikke være surt at miste alle dine fotos fordi din iPhone går i stykker? Sørg for at tage backup nu! Onlime tilbyder ubegrænset backup af alle dine enheder i skyen.