I efteråret 2014 var der en del ballade omkring Apple Pay fordi et par store amerikanske butikskæder aktivt valgte at sabotere kundernes mulighed for at bruge Apple Pay som betalingsmiddel i butikkerne. De slukkede ganske enkelt for det trådløse udstyr.

Årsagen var, at kæderne var med i en sammenslutning af butikker kaldet MCX, der arbejdede på selv at udvikle en mobilbetalingsløsning ved navn CurrentC. Derfor ville og måtte medlemsbutikkerne ikke tilbyde betaling med Apple Pay.

Sidenhen begyndte tiltroen til CurrentC dog at smuldre, og flere store butikskæder, herunder elektronikforhandleren Best Buy, trak sig fra samarbejdet og valgte at satse på Apple Pay i stedet.

Derfor kommer det heller ikke som den store overraskelse, at MCX nu meddeler at de efter et pilotforsøg udskyder udrulingen af CurrentC. "Udskyder" skal i denne sammehæng nok mere forstås som "aflyser". I hvert fald fokuserer MCX nu på andre sider af deres forretning og fyrer 30 ansatte, der ellers har arbejdet på CurrentC.

CurrentC har lige fra starten været i strid modvind, og er blevet beskrevet som kluntet, af folk der havde prøvet det. Selve betalingen i butikken foregår via en dedikeret app. Med den skal man scanne en QR-code på betalingsterminalen - eller alternativt får man vist en QR-kode på iPhonen, som kassemedarbejderen scanner. Herefter overføres pengene fra ens konto til butikkens uden gebyrer.

CurrentC er udviklet for at løse et problem butikkerne har med kreditkortgebyrer. Problemet er, at kunderne næppe gider en omstændig betalingsproces bare for at butikkerne kan spare deres gebyrer. Systemet lider ganske enkelt af samme fejl som Rejsekoret og NemID - det er ikke udviklet for kundernes skyld.

Apple Pay er derimod udviklet med kundernes ønske om en hurtig, sikker og nem betalingsmåde for øje. Her kan enhver umiddelbart se fidusen i at bruge det, fordi man selv får nogle fordele ud af det. Først og fremmest en nem og mere sikker betaling.