Efter lanceringen af Apple Pay, har en gruppe butikker valgt at boykotte Apples løsning. Årsagen er at de selv arbejder på en løsning til mobilbetaling, og derfor ser en fordel i at holde Apples konkurrernede teknologi ude. Gruppen af butikker kalder sig Merchant Customer Exchange (MCX), og den betalingsløsning de er ved at udvikle hedder CurrentC. Løsningen forventes klar en gang i starten af næste år.

CurrentC er dog kommet alvorligt i modvind i de amerikanske medier. Den ene dårlige historie dukker op efter den anden i en grad, så Apple Pay fremstår mere og mere som det eneste rigtige. En regulær shitstorm er det ikke, men utilfredsheden vokser.

CurrentC får kritik for at være usikker, for at snage i folks privatliv og for at være for besværlig. Vi tager dem fra en ende af.

Sikkerheden halter

CurrentC er blandt blevet kritiseret på grund af en noget lemfældig sikkerhed. En mængde data om brugerne og transaktionerne lagres nemlig i skyen, hvor de altså potentiel set kan være mål for hackere og andet misbrug. Adgang til følsomme data er ikke et spørgsmål om, men hvornår det sker. Derfor er det eneste rigtigt at undgå at lagre noget som helst.

For at understrge pointen er tjeneste allerede inden den er nået gennem testfasen blevet hacket. I en mail til testbrugerne advarer CurrentC om, at der har været en uautoriseret adgang til brugernes mailadresser. CurrentC forsikrer at det kun er mailadresser, der har været adgang til, men at der allerede nu er tvivl om sikkerheden gavner ikke projektet.

Privatlivet er ikke eksisterende

Et af problemerne med den manglende sikkerhed er, at CurrentC tiltusker sig adgang til rigtig mange personlige data om kunderne. Data der er komplet unødvendige for at noget så enkelt som en transaktion. Et eventuelt sikkerhedsbrud vil derfor have meget større konsekvenser. Hvis det går galt, går det rigtigt galt.

Eksempelvis kræver CurrentC adgang til brugerens sundhedsdata. De gør det dog med åbne kort. I deres app gøres der tydeligt opmærksom på dette. Man kan jo selv overveje, hvad disse data skal bruges til, men direkte relevante i forhold til betaling i en butik er det næppe.

CurrentC er besværligt at bruge

Hvor Apple Pay bare er at hive sin iPhone frem, holde den hen til terminalen og sætte tommelen på fingeraftrykslæseren, involverer CurrentC godkendelse via kørekortoplysninger og betalingen sker via afløsning af QR-stregkoder i en dedikeret app. Som vi skrev i går betegnes det som kluntet, af dem der har prøvet det. Alt for omstændigt i praksis.

MCX's har glemt at sprøge kunderne

Forskellen på Apple Pay og CurrentC er, at Apple pay er udsprunget af kundernes behov for en hurtig, nem og sikker betalingsform. CurrentC er udsprunget af butikkers behov for en billig betalingsmåde og ønsket om adgang til at høste private informationer, der kan bruges til at generere et mersalg. Og som man måske har kunnet forudsige, er kunderne ikke på MCX's side. Ingen har ikke lyst til at bruge et system, der alene er udviklet til at opfylde butikkernes behov.

Ingen har i virkeligheden lyst til at bruge alt for meget krudt på at få lov til at betale for en vare. Det skal bare fungere. Og når kunderne vil betale med Apple Pay, så skal butikkerne bare tage i mod det. De skal i hvert fald ikke sabotere det, som flere amerikanske butikskæder har gjort i løbet af ugen ved at slukke for deres NFC-terminaler.

Tvunget til sabotage

Butikkerne har dog været tvunget til det, da MCX kræver at alle deres medlemmer ikke må acceptere andre mobilbetalingsløsninger end deres egen. Gør de alligevel det, vil de få en stor bod, skriver The New York Times. Butikken kan dog frit vælge at forlade samarbejdet, hvis de ønsker det.

Det svarer præcist til hvis butikkerne udviklede deres eget betalingskort og samtidig gjorde det umuligt at betale med Visa-kort. En helt grotesk situation, som ingen kunder ville acceptere. Butikkerne lever af at folk bruger deres penge hos dem. Jo nemmere det er, desto flere penge bruger man. Det kender netbutikker kun alt for godt. Leverer man ikke det forventede, finder kunden promte et andet sted at handle. At indskrænke kundernes valg mellem forskellige betalingsformer, virker som et helt forkert skridt.

En talsmand for MCX medgiver at Apples Pay og CurrentC på sigt kan og bør eksistere side om side, men at butikkerne er dem der ved hvad der er bedst for kunderne, og det er CurrentC. Derfor er der ingen grund til at tilbyde Apple Pay også, mener han.

Det er i øvrigt ikke kun Apple Pay der er ramt af MCX's boykot. En tjeneste som Google Wallet er også ramt. På grund af Google yderst begrænsede succes med betalingsformen, er det dog ikke rigtigt noget, der har vakt den store genlyd.

Fakta om Apple Pay

Skal man tro Apple, er Apple Pay er alt det CurrentC ikke er.

Der lagres ingen personlige data noget sted overhovedet. Ingen mailadresser, ingen kortoplysninger og ingen information om kundens puls i købsøjeblikket ligger tilgængeligt og venter på en dygtig hacker i skyen,

Alt der udveksles ved en transaktion er nogle såkaldte tokens. Nogle små krypterede filer, der dannes hver gang man vil foretage en betaling. De fortæller banken hvor mange penge der skal overføres via kundens kreditkort til butikkens konto. Får en hacker fat i disse filer, kan han ikke på nogen måde finde ud af hvad der købt, hvor det er købt eller hvem der har købt det.

Selve betalingen sker via trådløse NFC-terminaler. Via fingeraftrykslæseren godkender kunden købet, og sætter gang i overførslen af de omtalte tokens.

Hvad ender det med?

Foreløbig er Apple Pay ikke ret udbredt. Metoden kræver iPhone 6 eller iPhone 6 Plus, og indtil den slår igennem som folks foretrukne telefon, kommer det folkelige gennembrud ikke. Men Apple Pay har momentum. Antallet at brugere og potentielle brugere stiger hver dag. Og det er per definition kunder med penge på lommen. Alle undersøgelser viser, at der er en positiv sammenhæng mellem høj indkomst og ejerskab af en iPhone. Med andre ord et dumt kundesegment at lægge sig ud med.

For os forbrugere må vi håbe, at butikkerne indser, at de er til for kundernes skyld og ikke omvendt. Glade kunder er gode kunder, og vi skal nødigt have at en halv branches modvilje mod en ny teknologi dræber den i fødslen.

Scroll ned for at se kommentarer