Det går strygende for Apples musiktjeneste, Apple Music. Efter en lidt blandet start, er den nu for alvor begyndt at få vind i sejlene hvad angår antallet af brugere. Apple oplyser således at tjenesten nu har 13 millioner betalende brugere. Det er et stigning på 2 millioner siden februar, hvor Apple oplyste at tjenesten havde 11 millioner betalende brugere.

Apple halter stadig noget efter markedsledende Spotify, der seneste har meldt ud at de har 30 millioner betalende brugere. Også Spotify oplever vækst, omend den dog er mindre end Apples, så over hele linjen vinder den abonnementsbaserede musiklytning frem.

13 millioner brugere kan synes af lidt, når man tager i betragtning hvor mange brugere Apple generelt har, men markedet for musik i abonnement er stadig relativt nyt - i hvert fald fra Apples synspunkt. Apple Music blev lanceret i juni 2015 og er derfor ikke engang et år gammel endnu, hvor Spotify har flere år på bagen.

I det store hele tilbyder begge tjeneste adgang til den samme musik, selvom der er små forskelle. En af de to ting, der adskiller de to konkurrerende tjenester er, at Apple tilbyder et billigt husstandsabonnement med op til fem brugere. Det gør Spotify ikke, men giver dog 50% rabat for hver konto ekstra man tilføjer. Er man eksempelvis fire i en familien ender man derfor med en betydelig større månedlig udgift hos Spotify sammenlignet med Apple Music.

Ellers ligger forskellen i brugergrænsefladen og integration med ens enheder, når man skal vælge.