Det begynder så småt at lysne for musikindustrien. Efter i mange år at have kæmpet med faldende salg af først fysisk og siden digital musik er indtjeningen i branchen igen stigende. I USA oplyser brancheorganisationen RIAA at sidste års vækst fortsætter i år. Det er første gang siden 1998-1999 at der opleves vækst to år i træk.

Forklaringen er at indtjeningen fra musiktjenesterne stiger voldsomt. I årets første halvdel er den steget 57% og udgør nu omkring halvdelen af det samlede salg. Traditionel download af musik udgør omkring 30%, mens salget af musik på fysiske medier udgør 20% og er faldet 14% siden sidste år.

En interessant note i opgørelsen er, at de fleste af de kunder Apple Music får er helt nye. Det vil sige, at det ikke er nogen der kommer fra Spotify, men er folk der aldrig før har betalt for en musiktjeneste. Apple Music opdyrker med andre ord nyt land, hvorfor Spotify da også tidligere har udtalt at de ser Apples indtog som en god ting.

I dag er Spotify med 40 millioner betalende kunder størst, mens Apple Music følger efter som nummer to med 17 millioner betalende kunder.

Scroll ned for at se kommentarer