Apples reklame platform for annoncer i apps er aldrig rigtig gået hen og blevet en succes, og nu lukker og slukker Apple for iAD. Ideen var ellers god nok, da Apple for seks år siden købte Quattro Wireless' platform til mobilannoncering og omdøbte den til iAd. Der skulle ske noget med annoncering på mobile enheder. De skulle være lækre og interaktive.

iAD blev introduceret med iOS 4 og Apples mål var at revolutionere markedet for mobilannoncering. Eller sagt på en anden måde: Apple øjnede chancen for at score nogle annoncekroner på en ny type interaktive annoncer, som andre ikke havde mulighed for at tilbyde. iAD er nemlig en slags mini-apps der åbner i selve den app, hvor annoncen vises, hvis man klikker på den. Dermed har annoncen adgang til alle normale iPhone-funktioner som GPS etc. Man kan eksempelvis forestille sig en annonce for en burgerkæde, der fortalte en, at man bare lige skulle gå 100 m længere frem ad gaden, hvis man var sulten og havde lyst til en burger. Eller "Kig mod nord, der ligger et supermarked".

Som sagt er det bare aldrig rigtigt slået igennem for alvor. Annoncering var alt for dyr, og Apple blandede sig for meget fordi de netop ønskede et lækkert produkt. Det var således Apples folk der designede selve kampagnerne, og det var også Apples folk der fungerede som sælgere.

Nu hører det dog op. Apple har per 30. juni lukket og slukket for iAD-platformen efter i et halvt års tid at have kørt på lavt blus, hvor iAd virkede som annoncebørs mellem udvikler og annoncør.

Du kan læse mere om den konkrete nedlukning hos Apple: About the iAd App Network Shutdown

Scroll ned for at se kommentarer

I samarbejde med PriceRunner