Ugemagasinet Advertising Age, der har eksisteret siden 1930, har netop valgt Apple som "Marketer of the Decade", altså en anderkendelse af Apples markedsførings fremtrædende rolle i løbet af de sidste 10 år.

Advertising Age vælger hvert år "Maketer of the Year" og selvom Apple "kun" har vundet prisen en gang de sidste 10 år, er de flere gange blevet nummer to, år hver eneste år har de været blandt de nominerede. Således også i år. Men fordi det sker hver eneste år, har Advertising Age valgt at trække Apple ud af konkurrencen om årets pris, og i stedet for første gang at kåre årtiets bedste.

Det har været et gyldent årti for Apple og begrundelserne for kåringen står næsten i kø. Apple har leveret nogle af branchens mest i øjenfaldende reklamekampagner. Apple's TV spots fra det sidste årti er nærmest en hitparade over de mest husekde reklamer; lige fra "Switch" over "Mac vs. PC" til de seneste års reklame for iPods og iPhones. Dette er blot enkelte eksempler, på den synlighed Apple har formået at skabe i branchen.

Sidste år vandt Steve Jobs i øvrigt en lignende pris hos AdweekMedia. Derudover vandt Apple “Brand of the Decade”, iPod vandt “Product of the Decade”, “Get a Mac”-reklamerne vandt “Campaign of the Decade” og “Silhouettes”-kampagnen vandt “Out-of-Home Ad of the Decade”.

Du kan læse hele begrundelsen for kåringen hos Advertising Age.