Mange havde givetvis håbet på, at Apple nyligt annoncerede iPad mini, ville blive billigere end tilfældet er. iPaden koster 2.599 kroner i Danmark og $329 i USA, mens man kan få andre små tablets en hel del billigere. Flere af Apples konkurrenter sælger til kostpris i håb om at kunne tjene på salg af indhold.

Apples marketingschef, Phil Schiller har dog været hurtigt ude for at forsvare prissætningen. "iPaden er med stor margin det mest succesfulde produkt i kategorien. Hidtil har det billigste produkt vi har tilbudt kostet $399, og alligevel har folk valgt dette frem for de billigere alternativer.", siger Schiller til Reuters og fortsætter: "Nu kan man få en enhed, der er endnu billigere til $329. Jeg tror at mange kunder vil være glade for det".

Apples topchef, Tim Cook, bakker Schiller op. "Da vi besluttede at lave en iPad mini, var ideen ikke at lave en lille billig tablet. Vi ville lave en lille tablet, der tilbød den fulde iPad-oplevelse. Forskellen på os og vores konkurrenter er markant. 35% større skørm end andre 7" tablets, to fantastiske kameraer og den hurtigste kommunikation med dual-band WiFi.", udtaler Cook. "Det er det, vi har gjort. iPad mini har en højere produktionspris og vores bruttofortjeneste er signifikant lavere end gennemsnittet på vores produkter. Vi arbejder på at få omkostningerne ned og blive mere effektive i forhold til produktionen, som vi har gjort med vores andre produkter".

Digitimes supplerer med at det især er skiftet til en ny skærmteknologi, der har betydet, at prisen på iPad mini ikke kan komme længere ned. Den teknologi, der benyttes i iPad mini betyder, at skærmen kun er $5 billigere end på den store iPad.

Scroll ned for at se kommentarer