Spotify er en musikservice, hvor man kan streame musik ubegrænset til sin computer helt gratis. Finanseringen foregår via reklamer, men man kan også vælge at købe sig adgang (omkring 80 kroner om måneden), hvilket blandt andet giver bedre bitrate, offline-adgang til musikken samt adgang til musikken fra ens iPhone. Spotify kan foreløbig kun bruges af folk fra Sverige (hvor det hører hjemme), Norge, Finland, Frankrig, Spanien, Holland og England. Men planen er, at indtage det amerikanske marked som hurtigt som muligt.

Det bryder Apple, som er verdens største forhandler af musik, sig selvfølgelig ikke om. På et møde i Los Angeles for nylig mellem repræsentanter fra Apple og pladeindustrien, fortalte Apples folk, at de var bekymrede for hvilken effekt Spotifys gratis musik ville have på resten af markedet. De bemærkede, at det er svært at sælge noget som nogle andre giver væk gratis. Det har de helt sikkert ret i; hvis Spotify bliver lanceret i USA, vil det uden tvivl betyde mindre salg i iTunes Store, hos Amazon og lignende forhandlere af digital musik.

Spotify er ikke en sund forretningsmodel

Problemet er, at Apple tvivler på, at tjenester som Spotify har en sund forretningsmodel, det vil sige kan generere et overskud, både til sig selv men også til pladeselskaberne. Pladeselskaberne risikerer med andre ord, at salget i iTunes dykker, mens indtægterne fra Spotify ikke kan kompensere for de mistede indtægter. Apple vil nok også argumentere for, at pladeselskaberne skal vente på, at Apples egen service er klar, hvilket rygterne jo har talt om længe.

Indtil videre er det ikke lykkedes Spotify at indgå aftaler i USA med et eneste af de store selskaber, så noget kunne tyde på, at pladeselskaberne er enige med Apple i denne sag. De manglende aftaler, har tvunget Spotify til at udskyde åbningen i USA hele to gange. Nu satser de på at åbne sidst på året.

Som forbruger kan vi jo kun glæde os over, at vi får gratis adgang til al den musik vi har lyst til. Der er dog en alvorlig bagside ved forretningsmodellen. De penge der bliver udbetalt til kunstnerne er så forsvindende lille, at man tror det er løgn.

Kunstnerne tjener ikke en øre på Spotify

I Sverige har Lady Gaga således fået udbetalt omkring 1.500 kr for en million streams i de første 6 måneder af Spotifys levetid. Hvad de små kunstnere får, kan således nok ikke engang gøres op i ører (selv de svenske af slagsen). Hos TDC Play får kunstnerne udbetalt under 4 kroner per downloadet CD. Et salg af en fysisk CD giver typisk 10-12 kroner til kunstneren.

Hvad de forskellige parter afregner deres musik til indbyrdes, kan vi som forbrugere jo selvfølgelig være ligeglade med, bare vi får det vi ikke betaler for. Problemet er dog, at det i sidste ende kan resultere i, at kunstnerne simpelthen ikke har lyst til at lege med mere. Spotify giver så lidt indtjening, at det er en bedre fidus af optræde i den lokale gågade og lade hatten gå rundt eller sælge lidt CD'er når man alligevel giver koncert. Og hvad så bagefter, hvad skal pladeselskaberne leve af, når der ikke længere er nogle tilknyttede kunstnere, hvis musik de kan forære væk? Det hjælper jo sjældent i det lange løb, at tisse i bukserne for at holde varmen. Måske har pladeselskaberne i USA indset dette - eller også er de bare ikke fulgt med tiden; det afhænger nok af øjnene der ser.

Har man lyst til mere debat om Spotify, kunstnernes betaling og pladeindustrien, kan jeg anbefale dette link: Myten om de grådige kunstnere

CNET har også en interessant artikel om emnet: Spotify crashes into Apple on way to U.S., hvori der argumenteres for, hvorfor tiden er løbet fra tjenester som Spotify.

Scroll ned for at se kommentarer