Apple er verdens mest værdifulde brand for tredje år i træk

For tredje år i træk er Apple udnævnt til at være verdens mest værdifulde brand i BrandZ's årlige opgørelse. Apples brandværdi opgøres til $185 milliarder eller over 1.000 milliarder kroner. Det er markant mere end Google på andenpladsen med $114 milliarder.
Årets højdespringer på listen er Prada, der har øget brandværdien med 61%. Den anden vej går det for Facebook, der falder 12 pladser tilbage og har mistet over en tredjedel af deres brands værdi. I toppen af listen er der derimod ikke de store rokeringer.
Selvom listen kaldes "global" og der også er mange ikke-amerikanske brands på listen, skal man tage den med en gran salt. Listen er lavet med amerikanernes velkendte snævre synsvinkel, når det handler om verden uden for hjemlandet. Listen er præget af, at det er vigtigt at være stor i USA, for at score en høj brandværdi.
Hele rapporten, der indeholder mange interessante informationer, kan læses her: www.wpp.com/~/media/Reading-Room/BrandZ/brandz_2013_top_100_report_may13.pdf