
Apple sidder stadig tungt på salget af musik online og har stort set fastholdt markedsandelen de sidste tre år, viser ny undersøgelse fra NPD. Markedsandelen er gået fra 66% i 2010 til nu 63%. Amazon derimod har oplevet en stor stigning, og har næsten fordoblet markedsandelen fra 13% til 22%.
Undersøgelsen viser også et par andre interessant ting. Først og fremmest at brugere af streamtjenester er mere tilbøjelige til at købe musik, end folk der ikke bruger disse tjenester. 41% af dem der streamer musik har efterfølgende købt noget af den musik de opdagede på tjenesten.
Derudover svarer 31% af de adspurgte i undersøgelsen, at det for dem ikke er vigtigt at eje musik. I øjeblikket har musiktjenester som Spotify og Wimp er markedsandel på nogle få procent, men der er ingen tvivl om, at de kun vil stige i popularitet fremover. Specielt hvis Apple, verdens største musikforhandler, går ind på markedet, som rygterne taler om.