En af de ting man kigger på, når man skal bedømme hvor godt det går for en telefonproducent, er den gennemsnitlige salgspris per enhed. Average selling price eller ASP, kalder man det. Jo højere den er, desto bedre er det naturligvis for forretningen. Det er dog mere tendensen i ASP, der er interessant. Er ASP faldende over tid, kan det tyde på, at man bliver presset af konkurrenterne, og derfor må sætte sine priser ned for at opretholde sit salg. Det kan også betyde, at kunderne foretrække ens billige produkter og lader de dyre stå på hylderne. Omvendt er en konstant eller ligefrem stigende ASP et godt tegn. Det hele handler om profitmargin - hvor mange penge man tjener. Man kan øge sin profitmargin ved eksempelvis at sænke produktionsomkostningerne eller ved at øge sin ASP.

Apple har markedets klart højeste ASP

Man skal her bemærke, at ASP ikke handler om, hvad vi forbrugere køber vores telefoner for. Det er i stedet den pris producenterne, i dette tilfælde Apple, får per solgt enhed. Er der et forhandlerled, skal de jo også have deres del af kagen i nogle tilfælde. ASP er altså den pris Apple får hver gang de sælger en iPhone.

ASP fremgår normalt direkte af telefonproducenternes regnskaber - og ellers kan de i de fleste tilfælde beregnes ud fra antallet af solgte enheder og indtægterne for salget af disse. Apple har med klar afstand markedets højeste ASP. Det er i sig selv ikke underligt, nogle skal jo sælge de dyreste telefoner. Det bemærkelsesværdige er, at Apple samtidig er dem, der sælger flest telefoner. Der er ikke en naturlig sammenhæng mellem at have dyre produkter og sælge meget - tværtimod vil mange mene. Til sammenligning er Nokias ASP på smartphones $140. Nokia får altså kun omkring en femtedel af det beløb Apple gør, hver gang derr sælges en smartphone. RIM (BlackBerry) og HTC ligger mellem $200 0g $300. Samsung opgiver ikke salgstal længere, men man kan beregne at deres ASP ligger på $140 for samtlige telefon. Det er ikke muligt at finde ud af, hvad den ligger på smartphones alene.

Apples ASP vidner om, at Apple ikke føler sig presset

Ovenfor kan ses en grafisk fremstilling af iPhonens ASP for de sidste 10 kvartaller. Tallene stammer fra Macrumors, men er som sagt ellers tilgængelige i Apples regnskaber. Som man kan se, ligger ASP ret konstant over hele perioden. De seneste 10 kvartaller har ASP ligget mellem $622 og $660. Der er måske endda en svagt stigende tendens. Det er specielt interessant fordi Apple de seneste kvartaller har beholdt en ekstra billig iPhone 3GS i sortimentet, og vi samtidig har finanskrise. Det ser dog ikke ud til, at spille ind på iPhonens ASP. Den virker fuldstændigt upåvirket at eksterne konjukturer og strømninger eller af konkurrenternes priser.

iPhonens ASP er en meget klar indikator af, at Apple på ingen måde føler sig presset. Var de det, ville de tilbyde iPhonen til en lavere pris, enten ved at skære i deres profitmargin eller ved at lave et billigere produkt. Det gør Apple ikke. Til trods for at de er dem i branchen, der tjener aller mest per solgte enhed, langer de iPhones over disken i en lind strøm.

Onlime

Passer du godt på dine data?

Ville det ikke være surt at miste alle dine fotos eller studierapporter, fordi din Mac går i stykker? Sørg for at få taget backup nu! Onlime giver for en rimelig pris ubegrænset plads i skyen.