Apple er stadig dominerende når det handler om digitalt salg og udlejning af video i USA, viser ny rapport fra NPD. Apple sidder på to tredjedele af al køb af film og TV-serie i USA uden nogle reelle konkurrenter. Når det handler om filmleje, er konkurrencen noget større. Apple er stadig førende, men dog kun med 45%. Derefter kommer Amazon med 18%, VUDU med 15% og Xbox Video med 14%. Det skal dog bemærkes, at abonnementstjenester som Netflix ikke er inkluderet i undersøgelsen.

Det er selvfølgelig Apple stærke samspil mellem Apple TV og iTunes Store, der gør udslaget. "Apple har med succes udnyttet deres first mover-fordel med iTunes, iOS og populariteten af iPhone og iPad til at dominere det digitale salg- og udlejningsmarked for både film og musik.", fortæller Russ Crupnick fra NPD. "Selvom mange værdige konkurrenter er kommet på banen, har ingen andre forhandlere domineret underholdningsbranchen så grundigt og i så lang tid [som Apple]."

Rapporten kommer også ind på kundetilfredsheden. Da Apple som sædvanlig scorer imponerende højt er der ingen grund til at gå i detaljer. Crupnick noterer dog, at "vi har set store navne indenfor salg af underholdning miste markedsandele eller endda lukke, fordi kundetilfredsheden faldt, det er dog tydeligvis ikke tilfældet for iTunes. Kunderne er meget tilfredse med iTunes." Her tænker han nok især på BlockBuster, der sad tungt på filmmarkedet i mange år, men kig konkurs i USA i 2010, og blev sat under administration i England tidligere på året.

Scroll ned for at se kommentarer