Apple arbejder på at lancere et nyt HD-lydformaet i iTunes og iTunes Store, skriver The Guardian. Ud over altså at kunne tilbyde lyd i high definition, skal formatet være beregnet til "tilpasset streaming". Det betyder, at lydstreamet automatisk tilpasser sig båndbredden samt lagerpladsen på enheden, der streames til. Det er ikke kendt, om Apple vil konvertere en højformat lydfil mens den streames, eller om Apple vil have flere versioner af den samme fil liggende, og streame den bedst egnede i den givne situation

Ifølge kilden, har Apple bedt en musikstudie i London forberede filer i det nye format. Man kan derfor håbe på, at Apple vil præsentere det nye tiltag på det presseeventm der er inviteret til på onsdag i næste uge. Her forventes det, at Apple vil lancere nye iPads og ny Apple TV, men derfor kan der jo godt være plads til et nyt lydformat.

Apple vil udbrede Mastered for iTunes

Apple har den seneste tid gjort meget for at udbrede deres "Mastered for iTunes"-koncept. Det går ud på, at Apple giver nogle retningslinier for formatet af masteroptagelser, der benyttes som kildemateriale i iTunes Store, for at sikre den bedst mulige kvalitet i Apples komprimering af musikken. At Apple har adgang til selve masteroptagelser i absolut højeste kvalitet gør også, at Apple relativt nemt vil kunne lancere et HD-lydformat. Det drejer sig bare om at trykke på et par knapper i deres software.

Der findes allerede HD lydformater

Der findes i dag allerede flere HD-lydformater. HD-lyd skal ikke forveksles med lossless audio (tabsfri lyd), der kun relaterer til den algoritme, som lydfilen er pakket med. Lossless betyder, at den et pakket (komprimeret) på en måde, så der ikke er gået noget data tabt i processen. At lydfilen altså har samme kvalitet som den lyd, der blev brugt som kilde. Typisk vil man i stedet for et lossless format, der fylder en del, komprimere musikken. Derved fylder filen mindre, men til gengæld mister man kvalitet. I iTunes Store sælges musikken i et format med en bitrate på 256 kbps, mens lossless audio typisk har en bitrate på omkring 1.411 kbps.

Bitdybde og samplingsfrekvens

Hvor lossless altså alene relaterer sig til komprimeringen af filen, handler HD-lyd normalt om selve optagelsen. Det er to parametre man kigger på: Bitdybden og samplingsfrekvensen.

Bitdybden er det antal bits man har tilgængeligt til at optage lyden med i et givent tidspunkt. Jo flere bits man har at arbejde med, desto mere detaljeret kan man beskrive lyden. Standard 16 bit lyd svarer til 65.536 forskellige niveauer. Hver gang man tager én måling på lyden, kan man altså placere den i en af de 65.436 forskellige kasser. Her kommer tidsfaktoren ind i billedet. Samplingsfrekvensen er nemlig det antal gange der måles (samples) på lyden per sekund. En standard CD har en samplingsfrekvensen på 44,1 kHz, hvilket betyder, at der måles på lyden 44.100 gange i sekundet.

Standardlyd kontra HD-lyd

Standard lydformater gengives altså i 16 bit 44,1 kHz. Det betyder, at der 44.100 gange i sekundet foretages en måling af lyden, som kan beskrives med en 16 bits værdi. Det giver en bitrate på 1.411 kbps. Ved HD-lyd skalerer man op i begge retninger. Man øger bit-dybden, typisk til 24 bit, og samplingsfrekvensen til typisk 96 khz. Det betyder, at man får dobbelt så mange målinger per sekund, samt at man får en meget mere detaljeret beskrivelse af de enkelte målinger. 24 bit svarer til 16,8 millioner forskellige niveauer sammenlignet med de omkring 65.500 ved 16 bit. Samlet set betyder det at musikken kan gengives flere hundrede gange mere detaljeret i HD-format. Det betyder selvfølgelig også, at HD-lyd fylder meget mere - tre gange så meget som standard lyd, nemlig 4.233 kbps.

Tidligere var det akademisk i dag skyder HD-butikkerne op

Om dette så er noget, almindeligt dødelige kan høre forskel på er en diskussion, vi må tage en anden dag. Hidtil har dette også været komplet ligegyldigt for den almindelige bruger. Det var alene noget musikstudierne skulle spekulere på, når de optog musikken. Vi brugere fik den alligevel altid serveret i standard 16 bit 44,1 kHz, og kunne derfor i princippet være ligeglade med, om den oprindeligt var optaget i en højere kvalitet i studiet. Det er dog så småt begyndt at ændre sig. I takt med, at vi ikke er bundet af fysiske formater med begrænset lagerplads, er flere og flere specialbutikker på nettet begyndt at tilbyde 24 bit lyd og interesse er generelt stigende.

At Apple tilskynder musikstudierne til at levere lyd i 24 bit 96 kHz gør også, at de vil have meget nemt ved at tilbyde HD-lyd til kunderne. Apple har jo de originale masteroptagelser liggende på deres servere. Hvad Apple dog konkret har planer om, kan vi dog selvfølgelig ikke sige noget om.

Scroll ned for at se kommentarer