1. Kend din målgruppe

Det aller første man skal gøre sig klart er, hvem ens målgruppe er, og hvordan man fanger deres opmærksomhed.

Der er stor forskel på om målgruppen er lystfiskere, familiefædre, teenagere eller om målgruppen er alle med en iPhone. Jo bedre du kender din målgruppe desto nemmere har du ved at fange deres opmærksomhed. Lav en liste der beskriver målgruppen: Hvilke hjemmesider besøger de, hvor og hvornår er de online og i hvilke situationer. Alt sammen er vigtigt både i forhold til målrettet annoncering, men også i forhold til den stil og det sprog du bruger i App Store og på din hjemmeside - for du skal selvfølgelig lave en hjemmeside.

2. Lav en hjemmeside

Man kommer ikke uden om at have en hjemmeside. Det nytter ikke noget bare at nøjes med den side, appen har i App Store. Problemet er blandt andet, at man ikke har kontrol over, hvordan den ser ud, man har ikke adgang til statistik om de besøgende og man er i det hele taget underlagt Apples luner, der (medmindre man tilhører de få udvalgte) betyder, at ens side ligner alle de andres. Man kan hverken styre opsætningen, tilføje video etc. App Store-siden er en meget kedelig side uden interaktivitet.

Laver man derimod en hjemmeside, har man 100% styr på, hvordan den skal se ud for at tiltale den målgruppe man definerede i punkt 1. Man kan lave søgemaskineoptimering og man har mulighed for at komme i direkte dialog med kunderne.

Du skal se på din hjemmeside som det primære omdrejningspunkt for dine bestræbelser på at få opmærksomhed, mens App Store bare er distributionskanalen. Dette er et af nøglepunkterne i ens bestræbelser på at markedsføre sin app.

Det er på din hjemmeside, at du har bedst mulighed for at overbevise de potentielle kunder om, at de skal købe din App. Husk også det, når du linker. Link til din hjemmeside og ikke direkte til App Store.

Du skal altså sørge for, at lægge et stort stykke arbejde i en ordentlig hjemmeside. Alene dette emne kan udfylde flere indlæg her på iPhoneguide, men i første omgang vil jeg ikke komme nærmere ind på, hvordan man i praksis opbygger en god app-hjemmeside, blot endnu engang pointere, hvor vigtigt det er med en hjemmeside. Men husk selvfølgelig, at når nu hjemmesiden er dit ansigt ud ad til, så skal den selvfølgelig være i orden - ellers skræmmer man bare kunderne væk.

3. Annoncering eller ikke annoncering?

De to første punkter er forholdsvis enkle at forstå og komme i gang med - omend svære at mestre. Kan man klare tingene selv, er de også økonomisk overkommelige for selv helt små udviklere uden noget markedsførringsbudget. Der hvor vandene begynder at blive delt, er i spørgmålet om annoncering. Er det nødvendigt? For mig at se er svaret enkelt: Man skal selvfølgelig annoncere, hvis det kan betale sig. Det vil sige, hvis man tjener mere, end man ville have gjort uden annoncering.

At finde ud af det er dog knap så enkelt. Først skal man selvfølgelig bruge sine tanker fra punkt 1. til at finde ud af, hvor man vil bedst annoncerer. Det er i sig selv en videnskab, der kræver nøje kendskab til ens målgruppe, priser og konverteringsgrader. Er man stor og har et stort budget vil man hyre nogle eksperter til at sørge for det, er man mindre vil man typisk selv klare tingene. Det er sidstnævnte gruppe, der skal læse med her.

Der er grundlæggende fire steder man kan annoncere. Offlline, i andre apps, via Google eller på hjemmesider. Den første stryger vi af listen med det samme. At annoncere via trykte medier, radio etc. kan meget sjældent betale sig. Det er alt for dyrt i forhold til hvad man får ud af det og små udviklere har ikke an chance for at finde noget sted at annoncere for for eksempel nogle hundrede kroner.

De to næste kan være en mulighed. Jeg har dog ikke selv haft synderlig succes med det de gange jeg har prøvet det. Til gengæld er det nemt at måle effektiviteten, så man efter for eksempel en måned, kan beslutte om man skal fortsætte eller stoppe.

Personligt har jeg mest erfaring med at annoncere på hjemmesider. Dels fordi jeg selv har annonceret for mine egne apps, men også fordi jeg tilbyder udviklere at annoncere på iPhoneguide. Jeg har derfor ret godt indblik i hvordan markedet fungerer. De sidste par år er der omkring 50 udviklere, der har annonceret på iPhoneguide. Nogle med succes og andre uden den helt store succes.

Det vigtigste lære har været, at produktet skal være i orden. Man kan sagtens annoncere sig til opmærksomhed, men man kan ikke annoncere sig til et salg, hvis ens app er elendig. Man skal altså ikke tro, at bare fordi man annoncerer på Danmarks største iPhone-side, så er successen hjemme. Det er langt fra tilfældet. Vi kan nok levere interesserede kunder, men hvis det de ser, efter de har klikket på annoncen, ikke er i orden, så stopper de lige der.

Den næstvigtigste lære har været, at folk er meget mere tilbøjelige til at klikke på en annonce, hvis de ser annoncen på deres iPhone frem for deres computer. Man er selvfølgelig mere tilbøjelig til at købe apps hvor de bruges. Det betyder ikke, at man kun skal annoncere på iPhoneoptimerede hjemmesider, men at man kan forsvare en højere annonceringspris der, frem for på computeren - eller omvendt; at annoncer skal være billigere, hvis ikke de rammer den hjemmeside, der vises på iPhonen.

Her på iPhoneguide er vi først for nylig begyndt at tilbyde annoncer på den iPhone-formaterede udgave af hjemmesiden, men erfaringerne har allerede været meget positive. De første tal peger på en tre- til femdobling af klikprocenten på den iPhone-formaterede side i forhold til den normale side.

Den tredie lære, er at man skal give en annonce tid, men også stoppe mens legen er god. Man kan ikke forvente at man kan annoncere en enkelt dag og stryge til tops i App Store. Det tager noget tid at komme i gang. Personligt plejer jeg at sige minimum en måned. Man skal dog også være klar til at stoppe, hvis resultaterne udebliver. Så længe man kan se en forbedring og at det går frem skal man selvfølgelig fortsætte, men når man et punkt, hvor man ikke kan optimere mere, og det stadig ikke løber rundt, så stop. Der er ingen grund til at tro at tingene nok skal blive bedre af sig selv. Så må man bare erkende, at lige for den app, skal der en anden strategi til. Alle apps er forskellige og derfor er det forskellige ting, der vil give succes,

Annoncering er en videnskab og man skal nok kalkulere med at betale nogle lærepenge i starten indtil man finder ud af, hvad der virker og hvad der ikke virker. Det handler om hele tiden at forbedre sig; optimere selve annoncen, optimere hjemmesiden etc. Er man lidt vaks, kan man dog sagtens få et godt resultat selvom man ikke har råd til at hyre folk til det - også for ganske få hundrede kroner.

4. Benyt dine egne apps til reklame (in app marketing)

Har du flere apps, så lav en sektion i dem alle, hvor man kan læse mere om dine andre apps - husk link til hjemmeside. Lav eventuelt også lite-udgaver af dine apps, for at skabe opmærksomhed. Kunsten er så at få folk til at købe den store udgave.

5. Eksperimenter med priserne

Lad være med at se prisen på din app som statisk. Prøv dig frem og find ud af, hvad den rigtige pris er for lige netop din app. Det er langt fra sikkert, at det er 6 kr. Husk at det ikke handler om, hvor mange apps du sælger, men hvor mange penge du tjener. Selvfølgelig betyder en dyrere app et mindre salg, men hvis salget falder mindre end stigningen i prisen, så er det stadig en god forretning. Hæver du for eksempel prisen fra 6 kr til 12 kr, mens salget kun falder 30%, så er 12 kr en bedre pris.

Det gælder selvfølgelig også den anden vej rundt. Betyder en sænkning af prisen fra 24 kr til 6 kr at dit salg tidobles, så er 6 kr den rigtige pris.

Pointen er, at man skal prøve sig lidt frem - og undersøge det analytisk. For eksempel ved at lade en pris gælde en uge eller 14 dage, og derefter sammenligne fortjenesten.

Skal vi summere op, så handler det om, at se på markedsførring som noget der hele tiden kræver arbejde. Succes kommer ikke af sig selv, det handler om hele tiden at teste nye tiltag af og optimere hjemmeside, annoncer og så videre. Er man dygtig og heldig går det hele op i en højere enhed.

Scroll ned for at se kommentarer

Onlime

Passer du godt på dine data?

Ville det ikke være surt at miste alle dine fotos fordi din iPhone går i stykker? Sørg for at tage backup nu! Onlime tilbyder ubegrænset backup af alle dine enheder i skyen.