250 millioner solgte iPads siden lanceringen - men salget er faldende

Salget af iPads bliver ved med at falde. Det fremgår af Apples seneste kvartalsregnskab. I sidste kvartal 2014 solgte Apple således 21,4 millioner iPads. Næsten dobbelt op i forhold til kvartalet inden, men betydeligt lavere end samme kvartal året før, hvor salget nåede 26 millioner enheder. Salget er således faldet med 18% siden sidste år. For året som helhed nåede salget 63,35 millioner sammenlignet med 74,20 millioner i 2013.
Apple må ganske enklt erkende, at folk ikke skifter iPads i nær samme takt som de skifter telefoner. I den sammenhæng minder iPaden mere om en computer, som man beholder i mange år, måske endda ligefrem til den er helt slidt op. Måske i iPadens tilfælde endnu længere end en computer. Det sætter selvfølgelig sine spor i salget, der er ved at finde et naturligt leje i et modent marked. Salger sker derfor typisk til nye kunder, der selvsagt bliver færre og færre eftersom som alle får en iPad.
iPaden er dog stadig den klart mest populære tablet på markedet. 6-7 gange mere populær end den nærmeste konkurrent. Netop det viser, at folk ikke er utilfredse med iPaden. De er så tilfredse, at de beholder den gamle frem for at købe en ny - og det er jo positivt.
Salget af iPhones steg 46% i kvartalet og antallet af solgte Macs steg også. I kvartalet omsatte Apple for $74,6 milliarder svarende til 490 milliarder kroner. Overskuddet blev på $18 milliarder svarende til 120 milliarder kroner.