Et godt eksempel er markedet for "lyd", i gamle dage ville man ikke have kaldt det "lyd" men kaldt det stereoanlæg. For stereoanlæg var hvad det var: Store, sorte, firkantede kasser med en bred maskulin appeal. Oftest røg de ud i skuret når kæresten rykkede ind. Men sådan er det ikke længere. For i mellemtiden er der kommet en lille hvid sag med runde hjørner, iPoden. Den er det stik modsatte af et stereoanlæg, og nu er "lyd" pludselig blevet en ting også kvinder går op i, og accepterer som en del af, hvad der skal være i stuen. Jeg ved godt at en iPod i sig selv ikke kan spille en stue op, men firmaer som Sonos og Scandyna, leverer resten af udstyret i samme usorte, ufirkantede og ustore stil.

At "rigtige mænd ikke læser manualer", ved de fleste, men det gør rigtige kvinder åbenbart heller ikke, for Apples produkter behøver ikke manualer. Derfor er Apples produkter appellerende til kvinder. Og det er jo ikke fordi, kvinder ikke normalt forstår manualer. Eller det er det, men det gør mænd heller ikke - vi lader bare som om. Der er kvinder mere ærlige, hvis der er noget de ikke forstår, så holder de sig væk. Derfor holder kvinder sig i stor stil væk fra avanceret elektronik og lader det være op til mændende. Derfor tror jeg, at Apples produkter virker tiltalende på mange kvinder, og derfor sælger de godt, for de er nemme at gå til. Det er logisk nok, det er straks sværere at finde logikken i at mænd falder for feminine produkter. Vi mænd er nemlig anderledes skruet sammen. Det er mænd der synes det er sjovt at bygge en dampmaskine fra grunden i størrelsesforholdet 1:35. Det er mænd der fylder laden med elektriske tog. Det er mænd der laver programmer der kan beregne tidspunktet for solopgangen i Danmark (!). Sådan er vi, vi kan lide at rode med tingene, bare for "rodningens" skyld. Det er næsten sjovere at få et produkt der ikke virker, end et der virker. For så kan vi jo pille og indstille og optimere og installere. Det kan vi ikke med Apples produkter, eller det kan vi godt, vi behøver det bare ikke.

Men hvorfor er vi mænd så tiltrukket af Apples univers, hvis det er for kvinder? For det er jo ikke bare produkterne der er tale om. Apples markedsførring og Apples butikker og også "pæne og nydelige" og feminine. Måske er det netop fordi det er "pænt og nydeligt". Der er styr på tingene, noget som vi mænd måske ikke selv mestrer, men så netop søger hos kvinder og altså Apple. Jeg ved det ikke, men et eller andet må der være, for jeg vil i hvert gerne bilde mig selv ind, at det hjemme hos mig er mig der bestemmer, hvilken computer der skal anskaffes og ikke min kone. Men måske tager jeg fejl. Pudsigt nok falder mine 10 år som Apple mand sammen med de 10 år jeg har kendt min kone.

I "gamle dage" var det fuldstændigt udelukket at have en computer stående i stuen, med mindre man var ungkarl. I det er det vel efterhånden ved at blive reglen snarere end undtagelsen, i hvert fald i Apple-hjem. Dette faktum gør selvfølgelig, at markedet for forbrugerelektronik er større og at firmaer der bevist satser på dette, vil vinde markedsandele. Jeg er ikke selv i tvivl om at Apples succes til dels bygger på det feminine aspekt, da der er en tydelig linie i, hvordan de gør tingene.

Det jeg spekulerer på er, om det er bevist fra Apples side eller det er tilfældigt. Det kunne selvfølgelig også bare være, at vi mænd er blevet mindre maskuline, at det er blevet maskulint at være feminin - eller at det hele er noget vrøvl.

Ikke at det Apple foretager sig er unikt. For det er det ikke. Man kan måske sidestille det med en gammel Land Rover, der er maskulin i sit udtryk og en Jaguar der er feninin i sit udtryk, men alligevel appellerer til mænd.

Hvad synes i, kære læsere? Er Apple verdens mest feminine brand, og i givet fald, er det så (hoved-)årsagen til deres succes. Er det som mand overhovedet særlig fedt, at have en tøsecomputer eller en tøse telefon? Er det som kvinde fedt, at have en tøsecomputer, fordi det ligger i kortene at det så ikke er en rigtig (læs: mande-) computer. Det kunne være interessant, at høre folk synspunkter på disse ting.

Scroll ned for at se kommentarer