Som de fleste nok er klar over, har vi her i Danmark en bindingsperiode for privatkunder på 6 måneder i forbindelse med indgåelse af mobilabonnement. Erhvervskunder kan bindes i længere tid, for eksempel 12 måneder. Den relevante lovgivning er Teleloven.

I udlandet findes der eksempler på alt fra ingen binding til 24 måneders binding.

Forbrugerrådet mener, at korte bindingsperioder vil skabe mobilitet og virke konkurrencefremmende, mens teleselskaberne omvendt argumenterer for længere bindingsperiode, da det giver øget indtjening: "12 måneders binding vil give os mulighed for at give kunderne bedre tilbud, fordi vi vil få lavere omkostninger for hver kunde," siger adm. direktør Morten Christiansen fra 3 således til Børsen.

Lige nu barsler regeringen faktisk med at revidere lovgivningen således at 12 måneders binding bliver tilladt. Hvad synes du? Skal vi i Danmark have kortere eller længere bindingsperiode, eller skal vi beholde de 6 måneder vi har nu? Hvad betyder der for som forbrugere, hvis bindingsperioden ændres og hvad betyder det for teleselskaberne?