Vi har længe været vant til, at det var gratis at læse nyheder på nettet - enten via computeren eller nu vores iPhone.

Slut med gratis nyheder hos News Corp

Tidlligere på året besluttede mediemogulen Rupert Murdoch at det inden årets udgang skulle koste penge, at
læse nyheder på de internetaviser, der er tilknyttet hans medieimperium, News Corp. Murdochs planer om at gøre nyheder på internettet til en forretning i stedet for blot en gratis service kommer, efter at Wall Street Journal har haft et stigende overskud på dets online-abonnementer. "Dagene med gratis internetnyheder vil snart være fortid," slår han fast, skriver Journalisten tilbage i maj i år.

Berlingske Media indfører mikrobetaing

I juli skriver samme Journalisten, at "Så er det slut med gratis adgang til al dansk journalistik på nettet. Til september lancerer Berlingske Media de første forsøg med mikrobetaling for unikt indhold." Ideen er at benytte sig af mikrobetaling (det vil sige betaling for den enkelt artikel) og ikke abonnementsbetaling. Den nye linje vil kun gælde unikt indhold på nettet og ikke de almindelige nyheder, fortæller Berlingske Medias koncernchef Lisbeth Knudsen. Prisen for at læse med er til gengæld endnu ikke fastlagt. »Det er lige præcis den analyse, vi er ved at få lavet nu. Der tror jeg, vi er nødt til at prøve os frem. Og jeg tror også, vi kommer til at begå fejl. Men vi er nødt til at eksperimentere med forskellige cases,« siger hun.

Mobiltindhold i søgelyset

Seneste skud på stammen er, at Wall Street Journal siger, at det fra den 24. oktober vil koste to dollar om ugen at få mobiladgang til netavisen. Samme holdning har Ekstra Bladet, der også ser en forretningsmulighed i at tage penge ofr nyheder på mobilen. Thomas Hvidt, mobilchef hos JP/Politikens Hus, forklarer til mobil.nu, at der skal alternativer til annonce-indtægter, og at betaling af indhold er vejen frem: "Om to år takserer vi helt sikkert for noget af vores indhold til mobilen", forklarer Thomas Hvidt, der også tror, at alle danske aviser vil gøre det samme.

Mens både Berlingske Media og JP/Politikens Hus således er enige om at alle nyheder ikke partout skal stilles gratis til rådighed og at mikrobetalinger er vejen frem, ser Børsens ansvarshavende chefredaktør, Leif Fallesen, midlertidig anderledes på sagen. Han siger, igen til mobil.nu, at abonnementer er vejen frem men understreger samtidig at vi stadig har stadig til gode at se, om folk vil betale for det.

Senest er Google begyndt at røre på sig. De vil skabe et nyt system for mikrobetalinger. Ideen er her, at Google vil lave en fælles portal for alverdens artikler, som man kan købe adgang til enkeltvis. Hvorvidt Google kan få de etablerede medier med til at trafikken skal ligge på Googles egen portal og ikke mediernes er dog yderst tvivlsomt.

Tendensen er tydelig

Tendensen peger entydigt i retning af, at vi fremover skal til at vende os til at betale for at læse nyheder på vores iPhone. Men hvad kommer det til at betyde fore vores medieforbrug og er det overhovedet realistisk at folk vil betale for noget, der indtil nu har været gratis? Med fremkomsten af gratisaviserne gik det jo i den stik modsatte retning. Folk ville hellere have korte og skarpe (og ofte holdningsløse) nyheder end betale for det modsatte. Hvorfor skulle tendensen på nettet være anderledes?

Hvad skal en artiklen for eksempel koste at læse? Er det kun de store dagblade der kan tillade sig betaling eller vil mindre medier også kunne hoppe på vognen?

Kunne man forestille sig, at betalingsnyheder på nogle sider vil medføre en opblomstring af helt nye mediersider, med gratis nyheder, det så at sige overtager den ledige plads, når de store begynder at opkræve penge?

Vil folk gerne betale et mindre beløb, og i givet fald hvilket, for at læse en artikel mod at slippe for alle reklamerne? Ville du kunne forestille dig at købe en Politiken-iPhone-app til 6 kr om ugen i App Store eller vi ldu hellere have mikrobetalinger på artikelbasis. Ligger der en kvalitetsstempel i at en artikel koster penge?

Et af de vigtigste spørgsmål er, hvorfor det specielt er mobilt indhold der skal koste penge. Er det fordi der er for lidt plads til reklamer, eller fordi folk til en hvis grad er vant til at mobiltindhol (ringetoner, billeder, spil osv) koster penge?

Spørgmålene er mange og debatten er yderst interessant, fordi den netop er et opgør med, hvad vi har været vant til nu: At alt er gratis på nettet. Debatten skal selvfølgelig også ses i forhold til min tidligere spekulation om, hvorvidt Apple var på vej ind i ebogs-branchen. En stor del af den strategi ville selvfølgelig være at tilbyde artikelsalg via iTunes Store.

Husk som sædvanlig at holde en god tone i debatten. Lad være med at skrive noget, du ikke ville have sagt, hvis debatten foregik ansigt til ansigt. Debatten er ligesom alle andre tråde her på iPhoneguide modereret, og indlæg der enten ikke overholder almindelig sund fornuft i tonen, eller på anden måde anses for irrelevante eller ødelæggende for debatten, slettes uden yderliger varsel.

Onlime

Passer du godt på dine data?

Ville det ikke være surt at miste alle dine fotos fordi din iPhone går i stykker? Sørg for at tage backup nu! Onlime tilbyder ubegrænset backup af alle dine enheder i skyen.