I dag har flere medier et helt utrolig dårligt researchet artikel om iPhonen. Påstanden i artiklerne er, at folk er trætte af deres iPhones, og derfor sælger dem i for eksempel Den Blå Avis. Hvem der egentlig har skrevet historien i første omgang er ikke helt til at gennemskue, men muligvis er det gratisavisen Urban, og jeg formoder at det er DBA, der har plantet den. Selve den grundlæggende påstand synes dog at blive tillagt magasinet Mobils chefredaktør Brian Dixen. Dixen er også administrerende direktør for Mediaprovider, der står bag Mobil og en lang række andre magasiner.

I artiklen oplyses det, at der lige nu er dobbelt så mange brugte iPhones til salg som på samme tidspunkt sidste år. Omkring 11.000 enheder skulle det dreje sig om. Rigtigheden at dette har jeg ingen grund til at betvivle. Det er derimod fortolkningen, den er helt gal med.

Ualmindelig fri fortolkning

Af artiklens forfatter udlægges det nemlig som om, det skyldes at, og her citerer jeg Dixen direkte fra Urban, "Folk er trætte af iPhone, fordi 4S’eren ikke kom med noget nyt" og "iPhone 4 var banebrydende, men 4S er jo bare en opdatering. Derfor er der nok mange, der tænker, at nu har de prøvet at have en iPhone, og nu sælger den videre. Samsung, LG og så videre sender jo nye ting på markedet i en lind strøm".

Det var dog en ualmindelig fri fortolkning af de faktuelle oplysninger om antallet af brugte iPhones. Jeg kan komme på mindst to andre forklaringer. For det første er der flere danskere, der har iPhones nu end sidste år. Det giver i sig selv et større udbud af brugte iPhones. Det siger sig selv, da der altid vil være en vis procentdel, der sælger deres telefon. Jo flere telefoner der findes, desto større er brugtmarkedet. Mit gæt er, at Danamrks mest solgte bil også er den der er flest brugte modeller til salg af. Det kan ikke være anderledes, men ville selvfølgelig ikke sikre omtale til DBA.

Folk sælger den gamle fordi de køber en ny

Den anden forklaring er, at Apple lige har smidt en ny model på gaden. iPhone 4S kom for et par måneder siden, og det betyder selvfølgelig at brugtudbuddet at tidligere modeller stiger, efterhånden som folk anskaffer sig den nyeste model. På den måde kunne man faktisk sige, at et stort brugtmarked er tegn på, at rigtig mange anskaffer sig iPhones. Altså det stik modsatte af, hvad der hævdes i Urban. Sidste år kom der også en ny model på markedet, men det var meget tidligere på året, så derfor kom det store skifte på et andet tidspunk og ikke her ved juletid.

Problemet for Dixens logik er, at han ikke ved hvad alle de folk, der sælger deres iPhone køber i stedet. Han antager at de køber en telefon fra LG eller Samsung, men hvad han bygger den påstand på oplyser han ikke. Hvad hvis nu folk i stedet bare køber den nyeste iPhone, og sælger den gamle, så er et stort antal brugte iPhones ikke tegn på noget som helst andet end at mange køber iPhone 4S. Er det ikke meget nærliggende at antage, at de folk der her i efteråret har anskaffet sig en iPhone 4S, sætter den gamle til salg? Jo flere, der har købt en ny telefon, desto flere vil sælge den gamle?

Man kan ikke bruge antallet af brugte iPhones til at drage konklusioner på

Hvis Dixen rent faktisk ville kunne sige noget kvalificeret om iPhonens popularitet, så skulle han undersøge salget af nye telefoner eller få et analyseinstitut til at måle markedsandelen og sammenligne med samme periode sidste år. Først da ville han kunne sige noget fornuftigt om iPhonens popularitet. De seneste estimater fra USA peger i øvrigt på, at Apple vil sælge rekord mange iPhones i dette kvartal, og at de næste år endnu engang nærmest vil fordoble deres salg.

Læg mærke til, at jeg ikke siger at Dixen tager fejl, når han hævder at iPhonen er upopulær og uncool. Den debat gider jeg slet ikke gå ind i. Jeg siger bare, at han ikke kan bruge antallet af brugte iPhones til at drage sine konklusioner på. Man kunne nemt få den tanke, at Urban i virkeligheden mere giver udtryk for ønsketænkning end egentlig undersøgende journalistik. Det så bare ærgeligt, at sådan end historie får så meget som en millimeter spaltepleds i Urban og alle de andre medier, der ukritisk har bragt den videre. Nogle gange skulle Urban måske bare henvende sig til de rigtige eksperter (host, host).

God weekend.

Jeg skal for god ordens skyld gøre opmærksom på, at jeg skriver freelance for magasinet media:mac, som er et af de magasiner Brian Dixen administrerer. Jeg har hilst på Dixen, men kender ham ikke personligt.

Scroll ned for at se kommentarer