Redaktørens klumme: Tilbudslotteri i App Store

Det er vist ingen hemmelighed, at App Store er blevet en kæmpe succes, både hvad angår antallet af hentede apps, der har passeret 200 millioner, men også udbuddet er enormt. En hurtig sammentælling her fredag morgen viser at der er 5.579 apps tilgængelige plus 262 e-bøger. Der er med andre ord blevet tilføjet mere end 50 apps om dagen i gennemsnit i de godt og vel 100 dage butikken har været åben.
Efterhånden som antallet af apps stiger, falder overskueligheden tilsvarende. Med 50 nye apps om dagen, kan udviklerne ikke længere forvente at deres app bliver omtalt, bare fordi det udkommer. I starten derimod fik de fleste apps, der havde bare en lille smule at byde på, masser af omtale. Uden omtale og opmærksomhed lever mange apps en stille tilværelse i App Store, og er nok ikke længere den guldgrube det var i starten, hvor hvad som helst kunne sælges på nyhedens interesse.
Spil-kategorien er den lagt største med over 1.500 spil. Det siger sig selv, at ingen bladrer gennem alle spillene fra den ene ende til den anden. I dag foregår det meste nok ved en søgning. En søgning har nemlig den fordel, at kun det man søger efter dukker op. Dette er dog også ulempen ved en søgning, for det kræver at man ved hvad man søger efter. Der kan med andre ord findes verdens bedste app i App Store uden jeg ved det - og jeg finder det aldrig, med mindre jeg er heldig. Eller hvis appen dukker op på en af Apples top-lister.
Disse toplister er blevet så vigtige for udviklerne at alle kneb bliver brugt i forsøget på at nå til tops. Et gammel salgstrick når forretningen går dårligt er prisnedsættelser og tilbud. Ud over at gøre en app mere attraktivt, giver det også, i hvert på nuværende tidspunkt, en stor chance for at blive omtalt af nyhedssiderne. Udviklernes formål med en prisnedsættelse er, at lade den løbe i en uges tid, og i den periode hente en masse salg. Dette gør at appen nu ryger til tops på hitlisten. Appen sættes nu op til den normale pris igen. Men fordi appen er røget til tops, er der utrolig mange der får øje på det og lige giver det en chance, "den ligger jo på toplisten" eller "den app må være god når det ligger på toplisten selvom den koster 59 kr" (selvom det reelt set er kommet på toplisten fordi det blev "solgt" gratis i 4 dage). Tricket er sådan set meget smart og det virker.
Jeg ser dog et problem ved metoden for det første gør det hele butikken endnu mere uoverskuelig og for det andet irriterer det mig enormt, at se en app som Enigmo, som jeg har giver 59 kr for pludselig kan hentes til 12 kr efter en måned. En anden app som RunKeeper har jeg derimod hentet gratis, det var nedsat fra ligeledes 59 kr, men folk der har betalt for det må føle sig snydt. Men hvad er problemet med tilbud på apps, vil vi ikke alle havde dem så billigt som muligt? Jo, selvfølgelig vil vi det - det skal bare ikke være et lotteri. Jeg har svært ved at acceptere at apps skal være ugens tilbudsvare for ulig øl, toiletpapir og tandtråd, køber man kun den samme app én gang til sin iPhone.
Fortsætter fremgangmåden med store midlertidige prisnedsættelser på selv "store" titler, så forudser jeg, at folk vil begynde at holde igen for lige at se tiden an inden de køber - i hvert fald med de dyre apps. De ved jo at der kommer et tilbud på et tidspunkt. Det eneste man så kan håbe på, at folks afventning gør at prisniveauet i App Store generelt vil falde - permanent. Spørgmålet er også om Apple på et tidspunkt vil sætte en stopper for alle disse tilbud således at en app koster det det koster fra starten af. I iTunes Store koster al musikken jo det samme og svinger ikke op og ned, efter Apples ønske - pladebrancen er ikke glade for det. Ikke at jeg tror at alle apps i App Store vil koste det samme, men jeg tror godt Apple vil kunne finde på at droppe tilbudsjunglen.
Så drop tilbudslotteriet og toplistespekulationen, jeg vil have gennemskuelige priser.