En af de telenyheder der fylder mest i den danske verdenspresse i dag, er nyheden om at den 29 årige iværksætter Morten Strunges har stiftet en nyt teleselskab. Strunge er mest kendt for at have stiftet Onfone og solgt det til TDC for et kæmpe millionbeløb. Nu vi han gøre det igen.

Det nye teleselskab hedder Plenti og bygger med egne ord på en helt ny ide om at et telefonabonnement skal være halvt telefoni og halvt indhold fra diverse leverandører. En samlet pakkeløsning med andre ord. Det vigtigste ifølge Plenti er ikke hvor meget data og telefoni man får, men hvilket indhold man får. Derfor er der frit forbrug af både data og telefon, og frit tilgængelige læsestof fra virksomheder som Berlingske, Ekstra Bladet, Aller og Egmont samt lydbøger fra Mofibo. Man får også fri entre til Tivoli. Prisen er 199 kr per måned. Hvad man derimod ikke får er adgang til TV-indhold eller musik.

Plenti mener at have fået en ny genial ide

Plentis ide skulle være det nye sort, og flere teleanalytikere mener at de har fat i den lange ende. Umiddelbart minder det dog om ting vi har set før. Stort set alle teleselskaber har abonnementer med inkluderet indhold, og fra TV-branchen er pakker med netadgang og indhold også velkendt. De andre satser bare mere på musik og film end lydbøger og emagasiner.

Der er måske små forskelle i detaljerne, og måske er Plenti også noget billigere. Hvis man bruger indholdet. Hvis man bruger indholdet! Hvis man i forvejen abonnerer på de samme ting som Plenti tilbyder, vil man givetvis kunne spare nogle håndører.

Hvis man bor i eksempelvis Thisted og sjældent kommer i Tivoli, er den del af abonnementet fuldstændigt værdiløs. Hvis man ikke bryder sig om Ekstra Bladets underlødige betalingsartikler er det del fuldstædig værdiløs. Lydbøger? Hvis man hører den slags er det fint, men ellers er det igen fuldstændigt værdiløst. Sidste år gav Mofibo, som leverer adgangen til lydbøger, og i øvrigt også er stiftet af Strunge, 20 millioner i underskud, så noget tyder på, at det måske ikke er så udbredt endda.

Hvem har brug for Plentis indhold?

Fair nok, at Strunge vil samle sine forskellige tjenester i en samlet pakkeløsning, og fair nok, at man får adgang til emagasiner og betalt indhold fra Berlingske. Al erfaring viser bare, at ikke ret mange efterspørger den type indhold.

Det er heller ikke noget der bidrager til overskueligheden i telemarkedet. I årevis - vel faktisk altid - har fidusen i telebranchen været at gøre det komplet ugennemskueligt for kunderne, hvad man i grunden betaler for. Kabel TV-markedet er lige så. En jungle at bundlede tjenester som de færreste kan gennemskue, hvorfor mange vælger at sige helt fra, eller bare købe pakken og så acceptere tingenes tilstand

Plenti-sifteren udtaler selv, at inkluderet TV og musik ikke flytter kunder fordi folk allerede har valgt, hvad de vil se og høre. Præcis, godt set. Folk vil selv vælge. Vil man have Netflix eller HBO? Apple Music eller Spotify? Adgang til indhold skal ikke dikteres af hvilket teleabonnement man har. Så hvis TV og musik ikke flytter kunder, hvorfor skulle fri entre til Tivoli og lydbøger så gøre det?

Plenti modarbejder kundernes interesse i at få et overskueligt marked,

Da jeg første gang hørte om Strunges projekt for noget tid siden, forlød det at han netop ville gøre op med uoverskueligheden i branchen. Jeg forventede at det ville være et opgør med differentierede abonnementer. At han ville udbyde ét abonnement med frit forbrug til en fornuftig pris. Det ville ikke bare være nemt for kunderne, men også at administrere for teleselskabet. At der endelig ville komme et opgør med tillægspakker, ekstra ydelser og alt det pjat vi i årevis har accepteret. Det er så også kommet, men hvorfor skal det sovses ind i fri entre til Tivoli? Drop alt det fis, og hold jer til kerneydelsen: At levere en ordentlig og stabilt teleinfrastruktur.

Efter lanceringen af iPhonen og App Store, har teleselskaberne nødtvunget accepteret at de mistede kontrollen over indholdet på folks mobiler. Førhen solgte teleselskaberne alt fra ringtoner til småspil i dyre domme. Så kom App Store (og Androids ditto) og ødelagde den forretning. Nu vil de så åbenbart på den igen.

Hold jer til kerneydelsen, og jeg er klar

Som telekunde har jeg ét og kun ét krav til min udbyder: Levér et ordentligt teleprodukt til en ordentlig pris. Jeg er for at sige det lige ud, flintrende ligeglad med alt fra biografbilletter over Ekstra Bladets artikler ala "Hvad laver [indsæt navn på en der engang var semikendt] idag?" til Tivoli-entre. Hvis jeg vil have indhold vil jeg selv vælge hvad og hvor jeg vil købe det. Jeg vil ikke have tvunget det ned i halsen i en uoverskuelig pakkeløsning sammen med mit teleabonnement. Hvad bliver det næste man får inkluderet hos Plenti? Entre til Landbrugsmessen i Herning og fri adgang til danske tandlægers ugebrev?

Uanset hvordan man vender og drejer det, så er ingen af disse tjenester og tillægsydelser gratis. Fratræk prisen for dette og giv mig den i rabat på grundproduktet, så er jeg klar. Hov: Plenti skal også lige fjerne den underlige begrænsing på brug af telefonen som Wi-Fi-spot. Ifølge plentis betingelser, må man kun bruge 5GB data om måneden, hvis man deler sin forbindelse. Det vil sige, at det med "fri data" mere var af navn end af gavn.

De eksisterende lavprisselskaber er et bedre alternativ

Som teleanalytikerne forudsiger, tror jeg at folk nok skal tage godt i mod Plenti. Det er slet ikke det jeg opponerer imod. Det er ideen om, at vi som forbrugere vinder noget som helst ved at sammenblande produkter, tjenester og ydelser i én pærevælling uden at kunne vurdere hvad og hvor meget vi egentlig betaler for de forskellige ting.

Foreløbig holder jeg mig derfor til Oister, som jeg synes tilbyder et meget mere attraktivt produkt. Bryder man sig ikke om 3's net, er der lignende lavprisselskaber hos de andre operatører med samme muligheder.