Kommentar: Jeg vil ikke betale 350 kr's kopiafgift på min iPhone

Kulturminister Mette Bock fra Liberal Aliance har nedsat et udvalg, der skal kigge på den såkaldte blankmedieordning og få bragt den up to date. Blankmedieordningen er en betegnelse for et vederlag for uindspillede cd- og dvd-skiver, kassette- og videobånd samt andre medier som hukommelseskort. Eller sagt på dansk: En afgift man betaler hver gang man køber et tomt lagermedie.
Ideen med afgiften - eller vederlaget som fortalerne insisterer på at kalde det - er at folk bruger tomme lagermedier til at lave kopier af musik og film på, hvilket kunstnerne skal kompenseres for. En vigtig pointe er at det ikke er piratkopier der skal kompenseres for, men kopiering af indhold man allerede har betalt for én gang. Dette uanset om man benytter sig af muligheden eller ej.
Din sikkerhedskopi af feriebillederne koster næsten 4 kr i afgift
Hver eneste gang du køber en tom DVD-skive for at tage sikkerhedskopi af dine familiebilleder, går der et beløb (nærmere bestemt 3,84 kr) til de danske rettighedshavere fordi du potentielt set kunne have valgt at tage en kopi af en af dine købte DVD'er til brug i sommerhuset. Det gjorde du ikke, men afgiften skal betales alligevel. Du kan se afgiftens størrelse hos CopyDan.
Forstå det hvem der kan. Hvorfor denne såkaldte kompensation ikke bare er regnet ind i musikkens udsalgspris fra starten er mig en gåde. Det er vel mere rimeligt at dem der køber musikken også betaler for retten til at kopiere den privat, frem for at dem der tilfældigvis har købt en tom DVD-skive skal gøre det. Her ser vi selvfølgelig bort fra, at en privat kopiering slet ikke burde udløse nogen som helst kompensation i første omgang.
Vil indføre kopiafgift på mobiltelefoner og andet grej
Men nu er ordningen her altså. Og det bliver måske værre endnu. I hvert fald arbejder rettighedsorganisationen Copydan i kulissen for at afgiften skal udvides til at gælde alle typer af digitale lagermedier. Mobiltelefoner, computere, smarture, harddiskoptagere, elkedler you name it. Alt der har indbygget mulighed for at lagre data kan potentielt set bruges til at kopiere sin egen musik over på, mener Copydan, hvilket de selvfølgelig har ret i. Kan. Seneste CopyDan fået rettes ord for at Microsoft skal betale 20 millioner kroner i afgift for hukommelseskort til mobiltelefoner.
Tiden er løbet fra den eksisterende ordning, mener CopyDan, i og med folk ikke længere bruger fysiske lagermedier som CD-skiver ret meget mere. Eller sagt på en anden måde: Indtægter på fysiske skiver er faldende, og der skal findes en ny måde at kradse pengene ind på. Netop derfor skal udvalget se på hvordan det kan gøres.
Ordningen ér utidssvarende - men bør afskaffes, ikke udvides
Lad mig understrege at jeg er helt enige med CopyDan her. Ordningen ér utidssvarende. Men løsningen er bare ikke at indføre kopiafgift på iPhones. Løsningen er at få stoppet galskaben.
Det giver absolut ingen mening at snakke om kompensation for en indtægt der aldrig ville eksistere i første omgang. Har jeg købt et stykke musik én gang, skal branchen overhovedet ikke blande sig i hvilke enheder og medier jeg lægger den på, så længe jeg gør det til privat brug. Jeg kunne aldrig drømme om at købe et tykke musik to gange fordi jeg vil have den på min iPhone og min computer. Det sker ikke, og der er derfor ingen der går glip af noget som helst.
Synes branchen at de tjener for lidt, så hæv prisen på produktet frem for at indføre afgifter på alle mulige ting. Hvad bliver det næste? En blankafgift på papir fordi jeg potentielt set kunne skrive Snemanden af i hånden? Afgifter baseret på en antagelse om at folk har en bestemt adfærd hører ingen steder hjemme i et moderne samfund.
Folk streamer - kompensationen er ellerede 1:1
Jeg er slet ikke kommet ind på argumentet om at de fleste stort set ikke køber musik længere. De streamer det fra nettet - og betaler for det. Her kompenseres kunstnere 1:1 hver eneste gang man lytter til et musiknummer. Hver eneste gang. Dette uanset hvilken enhed det sker på. Kompensationen til kunstneren falder hver eneste gang jeg afspiller et musiknummer. Uanset om det sker fra min brødrister eller min iPhone.
Hvad mere vil de have? Det er den ultimative forbrugafregnede model, hvor snyd er elimineret. Er prisen for lav, må de hæve den - det er ærlig snak. Men at jeg skal betale en kopiafgift på digital lagerplads giver ingen mening, for jeg kan ikke engang kopiere min streamede musik. Selv hvis jeg kunne, ville jeg ikke gøre det. Hvorfor skulle jeg, når jeg har adgang til den overalt i forvejen og betaler for denne luksus? Alle afspilninger bliver registreret og kunstnere kompenseret tilsvarende.
Kæden er ganske enkelt hoppet af.
Frygt for svenske tilstande: 350 kr's afgift på iPhone
Nu er der ingen der siger, at udvalget kommer frem til at der skal lægges kopiafgift på iPhonen. Man kunne jo håbe at de havde en lille smule forståelse for tingenes tilstand. Det jeg frygter er at de finder på noget andet. De har fået en bunden opgave med at sikre at rettighedshaverne får X kroner i kassen hvert år. Nu skal de bare finde ud af hvordan. Bliver det ikke en afgift på iPhones, bliver det en afgift på noget andet. At tro at de helt dropper afgiften er utopi. Det kommer ikke til at ske.
Man må i hvert fald ikke håbe at udvalget skeler til Sverige hvor afgiften er 3,50 svenske kroner per GB på en mobiltelefon (link). Omregnet til danske priser vil det betyde at en iPhone med 128GB vil blive pålagt en kopiafgift på 350 kroner. Fordi den potentielt set kan bruges som lager for musik du allerede har betalt for én gang. Velbekomme.
Disclaimer: Jeg er selv tilmeldt CopyDan da jeg har fået udgivet en lærebog for nogle år siden. Jeg har derfor principielt snablen nede i dine lommer. Jeg har dog aldrig modtaget en krone for kopiering af bogen. Jeg træder næppe heller nogen over tæerne ved at sige at de folk der har købt min bog kan kopiere den lige så tosset de vil til eget forbrug. Det manglede da bare - de har jo købt den!
Om udvalget
Udvalgets arbejde skal være afsluttet 1. september 2017. Medlemmerne er:
– Caroline Heide-Jørgensen, formand (professor, Københavns Universitet)
– Søren Sandfeld Jakobsen (professor, Aalborg Universitet)
– Morten Remmer (Chief Growth Officer, LEO Innovation Lab)
– Anders Thomsen (Government Affairs Director Denmark and Sweden, Microsoft)
– Louise Lykkegaard Hoppe (jurachef, CopyDan KulturPlus)