Du kan læse hele artiklen hos Politiken, men jeg vil kort ridse op hvad den handler om.

Overskriften er "Danskerne er vilde med Obamobil", og den handler om en undersøgelse TDC har lavet af, hvilke telefoner de har i deres net. Mere skal der ikke til for at drage nogle mere end tvivlsomme konklusioner. Vi tager dem fra en enden af.

"Blackberry-telefonen og andre smartphones har vundet stor udbredelse på det danske marked, siden Barack Obama tiltrådte som USA 44. præsident i november 2008"

Det er som sådan ikke forkert, problemet er at der forsøges lavet en kobling mellem, Obama og stigningen i antallet af smartphones. Som om det er Obamas skyld. Jeg kan nævne ret mange andre ting, der er blevet mere udbredte siden Obama blev præsident. iPhoneguide for eksempel. I den perioden, hvor Obama har været præsident er besøgstallet fordoblet. Tak for det, Obama! Omtalen af Sidney Lee er nærmest eksploderet i samme periode. Jeg behøver vel ikke komme med flere eksempler, for at de fleste kan se problemet i at drage den slags sammenligninger: Der behøver ikke være en årsagssammenhæng mellem to ting eller tendenser, bare fordi de sker samtidig.

"BlackBerrry er større end iPhonen"

Det var den der fangede min opmærksomhed. Ikke fordi det nødvendigvis er forkert, men fordi konklusion udelukkende baseres på tal fra TDCs net. De har 4 gange flere BlackBerrys end iPhones på nettet, men de sælger jo sådan set heller ikke iPhones. Faktisk er det lidt overraskende, at TDC ikke har flere BlackBerrys. Det svarer næsten til at Volvo-forhandleren i Vejle melder ud, at han sælger 4 gange så mange Volvoer som han sælger Citroen. Faktuel kan man ikke bestride det, men hvad er den oplysning værd? Intet, hvis man vil konkludere hvilken bil, der er mest populær i Vejle. Meget, hvis man vil konludere at Volvo-forhandleren nok skal tage sig lidt sammen og øge andelen af sit eget mærke.

Giv mig tal fra 3, Telenor og Telia, så kan vi begynde at drage konklusioner.

"Dataforbruget fra smartphones i Danmark er tidoblet siden 2008, og her er Blackberryen trækhesten"

Det hævdes, at BlackBerry-brugere er 3 gange så meget på nettet som andre smartphone-brugere. Der er ikke beskrevet nærmere, hvad det sækker over eller hvordan det er undersøgt. Jeg vil tillade mig at stille mig tvivlende overfor denne påstand, indtil den er underbygget. Formodentlig er der igen tale om TDCs net, men det vigtige er hvad en smartphone-bruger er. Og hvor ligger iPhonen i undersøgelsen? Er det mere eller mindre en BlackBerry.

"Tidligere var man glad, hvis man havde mail på sin bærbare computer. Det er ikke nok i dag"

Lyder det som noget vi har hørt før? Ja, det var den vending der blev brugt for 2 et halvt år siden, da den første iPhone kom. Men i disse tider, hvor klimaet er så populært at snakke om, er det da helt fint at genbruge det gamle argument til at sælge en ny telefon, her 2 et halvt år efter iPhone-brugerne fik mulighed for at bruge mail på telefonen.

I øvrigt er "klima" det eneste ord de har glemt i artikel, hvis der skulle sikres maksimal eksponering. Her skal TDC huske at gøre forarbejdet bedre næste gang. For tænk en artikel man kunne have skrevet, hvis både "Obama", "iPhone" og "Klima" blev brugt til at skabe opmærksomhed omkring et sekundært produkt. Prøv for eksempel at søge i Google på klima og iPhone, og se hvad der sker. Denne artikel kommer frem som nummer 3 (i skrivende stund). Det var godt jeg fik flettet ordet klima ind i den. Måske skal jeg gøre det igen, Google kan godt lide at ord forekommer mange gange i en artikel, for så må den være vigtig: Klima, iPhone, Obama. Sådan!

BlackBerry har for øvrigt tabt 2%-point af sin markedsandel i hjemlandet USA siden Obama blev præsident. iPhone har næsten fordoblet sin.

Onlime

Passer du godt på dine data?

Ville det ikke være surt at miste alle dine fotos fordi din iPhone går i stykker? Sørg for at tage backup nu! Onlime tilbyder ubegrænset backup af alle dine enheder i skyen.