I sommers læste jeg en artikel i Politiken under overskriften “Pengene styrer anmeldelser af spil”. Heri omtales en sag, hvor udgiveren af spillet "Assassins Creed" har truet Gamereactor, der både findes på nettet og som trykt magasin, på grund af en dårlig foromtale af spillet. Hvis ikke den dårlige anmeldelse blev fjernet fra Gamereactor hjemmeside, og hvis ikke de fik lovning på, at skribenten ikke skulle anmelde spillet, når det var færdigt, ville de stoppe for fremtidig annoncering. Gamereactors direktør afviser forløbet, der dog bekræftes af en kilde tæt på beslutningensprocessen.

Annoncekroner og gode anmeldelser følges ad

Herefter forklars det, hvordan det er normal praksis i branchen at annoncørerne har indflydelse på, hvad der skrives om. Der forhandles om, forsider, omtaler og sågar karaktergivningen af de enkelte spil. Dette bekræftes helt åbent af kilder fra begge sider af bordet: Skribenterne på den ene side og spildistributørerne på den anden side. De eneste der benægter er redaktørerne. Dog siger redaktøren Morten Skovgaard fra magasinet GamePlay, at "Visse hensyn er man dog nødt til at tage, hvis man vil leve af at skrive om computerspil".

Kogt helt ned betyder det altså, at de firmaer der annoncerer i de danske spilmagasiner til gengæld for annoncekronerne og betalte ture til spilmesser rundt omkring i Europa, får gode omtaler, forsidehistorier og høje karakterer. Omvendt betyder det vel også, at de firmaer der ikke annoncerer, ikke kan forvente god omtale, hvis nogen omtale overhovedet.

Det siger sig selv, at det er er stort problem, hvis man ønsker at læse troværdige anmeldelser. En løsning der ligger lige for er, at gøre sit medie uafhængig af annonceindtægter. Eller er det nu også det? Ikke altid.

Fogedsag på grund af dårlig anmeldelse

Så sent som sidste uge bragte Comon en artikel, der fortæller hvordan selskabet MySecurityCenter, har truet en hjemmeside, der har skrevet en dårlig anmeldelse, med en fogedsag. Hjemmesiden Spywarefri.dk der skriver om it-sikkerhedsprodukter bragte i januar i år en anmeldelse af MySecurityCenter og konkluderede: "Nul stjerner. Og det er kun fordi vores system ikke tillader mindre." I første omgang forsøgte MySecurityCenters danske ejer, at gå ind i en diskussion om rimeligheden i karakteren på Spywarefris hjemmeside. Det hjalp ikke og i sidste uge modtog Spywarefri altså et krav om, at hvis de ikke fjernede anmeldelsen ville de blive stævnet i fogedretten. Resultatet blev, at anmeldelsen blev fjernet, da Spywarefri ikke mener, at de har råd til at føre en retssag.

Alt dette ikke for at hænge nogen ud, blot for at illustrere, at det er hverdag i branchen at anmeldere ikke kan få lov at skrive deres meninger. Enten trues de med frafald af deres levebrød eller også trues de med retssager fra firmaer, der har fået dårlige omtaler. Der er endda en ting jeg slet ikke har været inde på og det er deciderede købte anmeldelser. Alene inden for anmeldelsen af iPhone-apps kan jeg nævne de første 10 hjemmesider som udelukkende anmelder apps mod betaling. Det koster simpelthen eksempelvis $50 at få anmeldt et spil. Det er en ganske god forretning, men nogle ærlige anmeldelser kommer der næppe ud af det.

iPhoneguides praksis

Grunden til at jeg skriver alt dette, er selvfølgelig for at sætte spot på, hvordan tingene fungerer her på iPhoneguide, og hvorfor vi mener, at vi ikke lider under de problemer.

For det første køber og udvælger vi selv 90% af de apps vi anmelder. Hvis vi kan slippe afsted med at få betalt vores udgifter så gør vi selvfølgelig det, men vi anmelder ikke apps fordi vi får dem gratis. De sidste 10% anmelder vi på opfordring. Enten fra læserne eller fra udviklerne. Vi modtager dagligt 10-20 anmodninger om anmeldelser af apps fra forskellige udviklere i ind- og udland, oftest er der tilknyttet en promotionkode eller et gavekort, så vi kan hente appen gratis. Er der ikke det, beder vi selv om det. Jeg har endnu til gode at en udvikler siger nej til dette. Jeg skal være ærlig at sige, at der er meget tvivlsomt om ville anmelde en app på opfordring fra en udvikler, hvis ikke vi fik den gratis. Der er så mange gode apps i App Store, at hvis vi selv skal betale, så vil vi også selv have lov at vælge. Filosofien bag dette er, at vi ikke vil have nogen udgifter til indkøb af de apps, vi ikke selv ville have købt, fordi vi for eksempel ikke har brug for dem. Man skal bide mærke i, at vi får langt flere aps foræret end vi har tid til at anmelde. Man kan derfor ikke forvente at få en anmeldelse bare fordi, man sender os en gratis app.

For det andet har iPhoneguide ikke de store indtægter fra annoncører der udvikler apps. Vi lever primært at annoncører der er uvildige i forhold til anmeldelser af apps. Vi får 270 kr om måneden for en udviklerannonce på forsiden, så vi overlever nok, hvis en annoncør eller to trækker sig. Jeg skal ikke afvise, at en annoncør har trukket sig på grund af en dårlig anmeldelse, men jeg er aldrig blevet oplyst om det eller truet med det. Vi er altså ikke afhængige af nogle få store udviklere i App Store der lægger tusindevis af kroner i iPhoneguide.

For det tredie fordi vi er meget opmærksomme på problematikken. Når jeg personligt anmelder en app siger jeg altid til mig selv: "Du skal være læsenes ven ikke udviklerens". Det er jer læsere jeg skriver for, og hvis ikke det er jeres sag, jeg har for øje, vil jeg hurtigt miste troværdigheden. Jeg ved, at jeg har gjort mig "uvenner" med en udvikler i ny og næ, men hellere det end at være uvenner med 8.000 læsere. Jeg kan ikke gøre alle glade, og det er heller ikke meningen. Iøvrigt er 8.000 læsere meget mere værd økonomisk end en enkelt udvikler. Her på iPhoneguide lever vi af at have mange trofaste læsere, det får vi kun, hvis det vi skriver er troværdigt og læseværdigt. Det er jeres garanti for at de anmeldelser vi skriver, alene er anmelderens vurdering, og ikke alle mulige andres.

Scroll ned for at se kommentarer