Lad mig slå fast med det samme, at dette indlæg ikke skal handle om kvaliteten af hverken Nokias telefoner eller Microsofts Window Phone. Det jeg i stedet vil, er at forsøge at finde ud af, hvorfor de to partnere ikke får som fortjent. Telefonen har fået fremragende anmeldelser de fleste steder, og det er der ingen grund til at sætte spørgsmålstegn ved. Ej heller kvaliteten af Windows Phone. Det er et frisk og anderledes bud på et mobilt styresystem, med en helt anden fokus end iPhonens.

Burde være en gedigen succes

Det er altsammen meget godt, og bude være grundstenene til en gedigen succes. Nokia er verdens største mobilproducent og Microsft verdens største inden for styresystemer. Hvad kan gå galt? Åbenbart en hel del ting, for successen lader til, om ikke at udeblive, så i hvert fald lade vente på sig.

Nokia har endnu ikke offentliggjort nogle salgstal for telefonen, der blev lanceret den 16. november sidste år. Det vil sige for mere end to måneder siden. Det har sat gang i kraftige spekulationer om, at tallene er for skuffende til at komme frem i lyset. At intet nyt skulle være godt nyt, gælder i den grad ikke her. Virksomheder benytte enhver lejlighed til at skabe hype om deres produkter og udsende succeshistorier, så tavsheden fra Nokia virker ikke som et godt tegn.

Nedjusterer forventningerne

De fleste analytikere har da også barberet deres forventninger til salgstallene gevaldigt. På et tidspunkt forventede Pacific Crest-analytikeren James Faucette at Nokia ville sælge 2 millioner Windows-telefoner i 2011. Allerede en uge efter lanceringen blev det tal nedjusteret til 500.000. Bernstein-analytikeren Pierre Ferragu går så vidt som at sammenligne Nokias Windows-telefon Lumia 800 med Nokia N8, som han kalder en fuser.

Seneste nyt er, at Nokias ambitiøse og hundedyre reklamekampagne for Lumia 800 er faldet helt til jorden. En europæisk markedsundersøgelse viser, at kun lidt over 2% af de adspurgte forbrugere planlægger at købe telefonen. Undersøgelsen har fået endnu en analysefirma til at nedjustere forventinger til Nokias salg af Lumia 800. Det forventes, at Lumia 800 vil sælge dårligere end N8.

Hvorfor er det end så galt?

Det store spørgsmål er, hvorfor det ser ud til at ende så galt? Hvorfor kan et produkt, der set udefra ikke fejler det mindste, og som får kastet reklamekroner i nakken, ikke slå igennem? Det spås at Nokia vil spendere over 1 milliard kroner på markedsføring i USA, når Lumia 800 og efterfølgerne skal lanceres.

Min påstand er, at både Nokia og Microsoft lider af en dårligt omdømme, og at folk, uanset om det så er berettiget eller ej, derfor fravælger deres telefoner. Folk vil simpelthen ikke stige ombord i, hvad de regner med er en dødssejler. Man vil ikke identificeres med et taberprojekt, og fravælger det derfor, uden at give det en chance. Først når den nye alliance har modbevist folks fordomme kan det begynde at vende.

Nokias svar kommer en postgang for sent

I dag er det nærmest lidt pinligt at bekende sig til Nokia, der de sidste par år er gået fra at være markedsledende til at virke gammeldags. Nokia har været for længe om at se ændringen på markedet og har undervurderet effekten af, ikke at være klar med det samme. De blev simpelthen taget med bukserne nede. De undervurdere iPhone-effekten, hvilket Nokias direktør da også har erkendt i en memo til selskabets medarbejdere. Nu flere år efter at Nokia burde have haft en svar klar, kommer det så. Det er bare en postgang for sent. "Too little, too late", som amerikanerne nok ville udtrykke det.

Markedet er blevet delt

Markedet er mere eller mindre allerede blevet delt mellem iOS og Android. Der hvor Nokia skal hente deres kunder, er blandt alle dem, der ikke har en smartphone. Det vil de givetvis have en del succes med, da de fleste jo idag netop har en Nokia. Men netop fordi Nokia for rigtig mange er det samme som en kedelig og gammeldags telefon, drømmer mange om at få en iPhone eller en HTC. Nokia skal derfor ike tage det for givet, at de bare kan overbevise de eksisterende kunder om, at de skal investere i en Nokia med Windows Phone.

Der er ingen tvivl om at Nokias partnerskab med Microsoft skete mere af nød end af lyst, og at det er Nokias sidste chance for ikke at blive helt tabt på snartphonemarkedet. Derfor poster de også millioner af kroner i markedsføringen. Det må nemlig ikke gå galt for Nokia. Det kan brandet ikke bære. Det kan økonomien i øvrigt heller ikke. Siden januar 2008 er værdien af Nokia faldet med over $100 milliarder. Fra omkring $150 milliarder til $20 milliarder. Det laveste niveau i de sidste 10 år.

Der er da også rygter i branchen om, at Microsoft vil købe Nokias mobilafdeling i løber af året. Seneste har Danske Banks analytikere fremsat den påstand. Det er faktisk ikke så usandsynligt som det lyder. Manden der kastede Nokia i armene på Microsoft er Nokias nuværende topchef Stephen Elop. Før han kom til Nokia arbejde han hos Microsoft som leder af deres Business-division. Det er med andre ord en særdeles Mirosoft-venlig leder, de har fået hos Nokia.

Om hans vision om et Microsoft-partnerskab kan være vendepunktet for Nokia, vil kun tiden vise. Måske allerede i denne uge, hvor Nokia fremlægger deres seneste regnskab og forhåbentligt også salgstallene for Lumia-telefonerne.