Da Apple lancerede iPod'en tilbage i oktober 2001 ændrede det musikbranchen for altid. Dog ikke fra dag et. I starten hørte man mest til de sædvanlige visionsløse brokkehoveder, og den brede befolkning fangede som sædvanlig heller ikke ideen. Vi skal faktisk frem til 2004 før salget for alvor tog fat. Herefter gik det dog også stærkt, og ingen er i dag uenig i at iPod'en blev et ikon.

Selv i de første par år efter lanceringen af iPhonen steg salget af iPods. Igen fangede den brede befolkning ikke ideen med Apples nye påfund, mens iPod'en til gengæld var slået igennem. Da iPhonen så et par år senere fik sit gennembrud begyndte det at gå ned ad bakke for iPoden.

Apple er for længst holdt op med at oplyse salgstal for iPod'en, men vi er formodentligt nede i noget der ligner 1-2 millioner per kvartal. For alle andre end Apple ville det være et fint salg, men sammenlignet med næsten 50 mio. solgte iPhones sidste kvartal, er iPod'en ligegyldig i den store sammenhæng.

Er stadig i sortimentet

Indtil videre har Apple dog beholdt den i sortimentet, og iPod touch'en fik endda for nylig en mindre opdatering. De almindelige iPods derimod har ikke ændret sig i flere år.

Det store spørgsmål er derfor, hvad der vil ske med iPod'en. Touchen har via iOS selvfølgelig sin berettigelse som et billigt alternativ til en iPhone, men hvad med de regulære musikafspillere?

Med introduktionen af Apple Music er der ingen tvivl om, at Apple nu satser på streaming. Det harmonerer bare ikke ret godt med offline iPods. Tiden hvor det at have 100 albums i lommen var smart, er ganske enkelt et overstået kapitel. Er der overhovedet nogle af de børn og unge der er født i det nye årtusinde, der har prøvet at eje deres egen musik? Alt kan jo høres på nettet eller vis diverse tjenester.

iPod'en er snart historie

Apple, og teknologibranchen generelt, har altid været fremadskuende fremfor bagudskuende. Indkøb af teknologi har mere en noget andet været præget af nye funktionalitet. Her kan iPod'en slet ikke være med. Det er et gammeldags produkt til en gammeldags teknologi. Bevares, der er mange der stadig lytter til musik de ejer (eller måske snarere ikke ejer), der er også stadig nogle der køber CD'ere. Men streamning er altså kommet for at blive - uanset hvordan man vender og drejer det, så er streaming fremtiden.

Vi står altså med et produkt der ikke kan innoveres ret meget på. Et produkt der ikke lever op til nutidens krav om streaming. I mange tilfælde også et produkt, der kan undværes fordi folk i forvejen har en iPhone, der også kan bruges som gammeldags musiksafspiller, hvis man har behovet. Umiddelbart ikke den bedste forretningsmodel.

Der findes dog steder hvor iPod'en har sin berettigelse. Det kunne være under sport, hvor den lille Shuffle er ideel. På den anden side presses den her af Apple Watch, der kan det samme og mere til. Uanset hvad ændrer det heller ikke på, at iPod'en ikke fungerer med Apple Music.

Apple kan ikke forsvare over for kunderne at have en tjeneste og et produkt, der ikke virker med hinanden. Så mon ikke Apple stille og roligt udfaser iPoden? Måske holder de fast i navnet, der trods alt har en hvis brandværdi, således at iPod touch ganske enkelt bare bliver til iPod. Men den traditionelle iPod synger på absolut sidste vers.

Skal jeg komme med et slag på tasken, så er den traditionelle iPod historie inden der er gået et år. Eller skal man tro på, at Apple har et eller andet i posen, der kan sparke nyt liv i det gamle ikon?

Scroll ned for at se kommentarer