Bedst som man troede at Apple ville lancere en ny iPhone hver år i juni/juli, ændrede Apple lanceringstidspunktet til om efteråret. Det tidspunkt har de brugt et par gange nu, men man skal ikke tro, at det nødvendigvis bliver ved med at være sådan. Det er tværtimod en del ting der peger i modsat retning.

I store træk er situationen for Apple den, at det ene halve år kan de ikke følge med efterspørgslen, og det andet halve år holder folk sig tilbage med at købe en iPhone, fordi der snart komme en ny.

Salget vil blive mere jævnt fordelt hen over året

Først og fremmest er det et problem rent logistisk. Det ville være at foretrække at salget var helt konstant hen over året. Det er det bare ikke. Salget af iPhones svinger en del hen over året i en fast rytme afstemt efter den årlige lancering. Et af problemerne er, at Apple oplever et faldende salg når tidspunktet for en forventet lancering nærmer sig - og et tilsvarende stigende salg efter lanceringen. Ved at lancere nye iPhones hvert halve år vil disse udsving blive mindre. Folk vil selvfølgelig ikke købe en ny iPhone hvert halve år, det er ikke det, der er pointen, men det det samlede salg vil ikke falde, det vil bare blive fordelt mere jævnt hen over året, hvilket vil være en kæmpe fordel rent logistisk. Det er netop dette Apple forsøger ved at forskyde lanceringen i forskellige lande.

Fjerner konkurrenters spillerum

Én årlig lancering giver konkurrenterne alt for meget rum til at drille Apple. Ved at lægge deres lanceringer modsat Apples, det vil sige om foråret, hvilket allerede sker i dag, kan konkurrenterne i et halvt år være foran Apple med de nyeste ting. Ved to årlige opdateringer, forsvinder den mulighed. Nye telefoner vil komme mere flydende. For kunden har det den fordel, at uanset hvornår man køber en iPhone, vil den aldrig være mere end et halvt år gammel. I dag kan man risikere at købe en iPhone, der er et helt år gammel. Netop dette gør at mange afholder sig fra at købe en iPhone når der er gået 6-8 måneder efter lanceringen. Som sagt vil folk ikke udskifte iPhonen hvert halve år, men selvom man skifter én gang om året, vil man alligevel få præcis den samme nye teknologi som hidtil. Den gruppe der køber iPhonen forskudt af en selv, vil så bare være foran en halvdelen af tiden, og bagefter en den anden halvdel af tiden.

Foxconn er ved at gå bort fra sæsonarbejde

Der er også nogle mere indirekte tegn på at Apple vil gå over til flere årlige opdateringer. For eksempel er Foxconn begyndt at satse på en mere konstant arbejdeskraft. Førhen har den været præget at en form for sæsonarbejde af tilrejsende arbejdere, der puklede i perioder og rejste hjem igen. At Foxconn nu går mere og mere væk fra sæsonarbejde indikerer at deres ordrebøger er tilsvarende stabile hen over året. iPhones kan ikke produceres på forskud, og da Apple udgør næsten halvdelen af Foxconns salg, kan skiftet fra sæsonarbejde til mere stabilitet være et tegn på en mere jævn produktion af iPhones fordelt hen over året.

Det giver altså god mening, at Apple lancerer en ny stor opdatering én gang om året, men kombinerer dem med en "ansigtsløftning", den såkaldte S-model hvert halve år. Præcis som vi har set det med iPaden. Hvorfor skulle Apple blive ved med at producere den samme model i et år, hvis de ved at ændre småting som processoren og kameraet efter et halvt år, bedre kan følge med konkurrenterne og samtidig få et mere jævnt salg, fordi der ikke er nogen grund for folk til at holde sig tilbage med at købe efter et halvt år?

Alt sammen giver det rigtig god mening, og reelt set, er det absolut intet, bortset fra traditionen, der peger på at Apple vil fortsætte med kun at lancere kun en ny iPhone om året.

Jeg vil derfor ikke blive overrasket, hvis vi næste år både ser en iPhone 5S tidligt på sommeren og en iPhone 6 sidst på året.

Scroll ned for at se kommentarer

Onlime

Passer du godt på dine data?

Ville det ikke være surt at miste alle dine fotos fordi din iPhone går i stykker? Sørg for at tage backup nu! Onlime tilbyder ubegrænset backup af alle dine enheder i skyen.