Berlingske har udgivet en ny iPad-avis, der peger i den rigtige retning. Efter et alt for tøvende tilgang til nyhedsløsning på iPaden fra de danske medier, er Berlingske for alvor kommet ind i kampen. De har netop lanceret "Berlingske til iPad", hvor de tager det bedste fra printavisen og onlinenyhederne og samler det i én iPad-app.

Der er ikke bare tale om en digital udgave af dagens avis, som de andre medier og Berlingske selv tidligere har forsøgt sig med. I stedet vil Berlingske til iPad indeholde både artikler fra dagens trykte avis og artikler fra Berlingskes nyhedssider i en god blanding. Berlingske til iPad vil blive opdateret løbende i løbet af dagen med nyhedsstoffer fra Berlingskes hjemmeside, mens man får adgang til den kommende morgens artikler omkring midnat.

Nyskabende koncept

Berlingske mener, at de i princippet har skabt en ny slags avis, der lever på iPadens præmisser. Forsiden af "Berlingske til iPad" bliver automatisk ændret alt efter, hvad man læser mest. "Man får dermed mulighed for at skabe en unik Berlingske hver dag, tilpasset ens interesser og behov,” siger Berlingskes ansvarshavende chefredaktør Lisbeth Knudsen.

"Vi mener, at Berlingske til iPad er den eneste seriøse udfordrer til printavisen, og denne app er med til at kickstarte Berlingske Medias paid-for-content strategi. Berlingske til iPad er et unikt produkt, som især henvender sig til de mediebrugere, der i forvejen sampler og selv sammensætter deres nyheder på web." forklarer Lisbeth Knudsen.

Virker lovende - men alt for dyr

Det virker meget lovende, og man kan sagtens begynde at skrue sine forventninger i vejret. Men alting kommer som bekendt med en pris. I dette tilfælde en ret heftig en af slagsen. Berlingske tager 299 kroner om måneden for herlighederne. Køber man tre måneder får man det for 819 kroner og 2.999 kr for 12 måneder.

Uagtet kvaliteten af appen, som er helt i top, er prisen helt skudt over målet. Lang over, det er ganske enkelt hundedyrt. Som Berlingske selv noterer, er det meste af indholdet allerede tilgængeligt gratis på nettet i forvejen, og kundegruppen er dem, der selv kan finde ud af at læse nyhederne på avisens hjemmeside. En pæn og brugervenlig indpakning er selvfølgelig værd at betale for, men 299 kr om måneden lyder helt forkert.

Er den prissat efter at giv mest mulig merværdi til abonnenterne?

Abonnenter på den trykte udgave får dog iPad-avisen gratis med i købet, hvilket nok i virkeligheden viser den reelle værdi af appen. Det virker som om den er prissat efter at skulle give noget merværdi til dem der abonnerer på Berlingskes trykte udgave. Ved at sætte en høj pris, som slet ikke er realistisk, øger man kunstigt værdien af folks abonnement.

Appen kan hentes gratis i App Store (link), og man kan prøve den gratis i 30 dage inden man tager stilling til, om det er noget man vil betale for.

Opdatering: Berlingske har sænket priserne ti under 100 kroner om måneden.

Scroll ned for at se kommentarer