Det er godt tænkt. Man fornemmer straks, at der et brugt tid på at lave spillet, der er professionelt, muntert og udfordrende. Dog virker det umiddelbart henvendt til børn, ikke mindst på grund af den lystige musik og de mange børnevenlige tegninger. Men man skal ikke lade sig narre, og straks give det videre til børnene, for opgaverne henvender sig til børn fra ca. 7 år og opefter, så voksne kan skam også komme til at more sig med dette spil, og måske specielt dem, der har en logisk tankegang. Selvom tekst og tale foregår på engelsk, kan man som ikke-engelsktalende godt forstå, hvad det går ud på, specielt hvis man lige får ridset reglerne op af andre. Spillet kan være svært for mindre børn, da det kræver en hvis form for præcision.

Del en figur i et givent antal lige store stykker

Man får givet en geometrisk figur i blyantstegning på et stykke ternet papir. Den skal man så dele i et givent antal lige store stykker ved at trække streger igennem figuren. Man får givet et antal streger, som alle skal bruges. Man kan få hints, viske ud og starte på ny, hvis det ikke duer. Man kan bevæge sig som man vil gennem de forskellige opgaver og de fem forskellige sværhedsgrader. Man får stjerner for hvor godt man har løst opgaven. Fem er det maksimale antal stjerner, som man kan få, men løser man opgaven til perfektion, så bliver man belønnet med en medalje. Så der kan jo så sport i, at få medaljer til alle opgaverne.

Man skal ikke tro, at når det foregår på ternet papir, så kan man bare tælle tern, og på den måde lave præcise snit, for de blyantstegninger man bliver givet, ligger ikke lige i forhold til ternene.

Personligt holder jeg meget af spil, der er udfordrende og som sætter hjernen lidt i omdrejninger, og jeg synes at Slice It er et rigtigt godt et af slagsen, som både kan udfordre børn og voksne, og som man kan hygge sig med i længere tid. Ikke mindst kan det give børn en ballast i forhold til geometriforståelse.

Der er på nuværende tidspunkt 70 forskellige udfordringer, men der er flere på vej.

Slice it! kan fås i App Store ( link).

Gode hjernevridere går aldrig af mode. Slice It! er et gammelt spil, der stadig holder takket være de gode og udfordrende puzzles. Denne artikel er bragt som en del af ON X's tema om fede retrospil.